پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

رئیس هیات مدیره تعاونی پسته‌کاران استان مرکزی گفت: نبود پایانه صادراتی، توسعه کشت پسته در زرندیه را با مشکل و محدودیت مواجه کرده است.

 

 محمود بارانی در جریان بازدید مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور از پایانه صادراتی در دست احداث پسته زرندیه با اشاره به اینکه عملیات اجرایی پایانه در حال حاضر 20 درصد رشد فیزیکی دارد افزود: برای احداث این پایانه تاکنون چهار میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به 11 میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.

وی با بیان اینکه تمامی مبالغ توسط بخش خصوصی تامین می شود افزود: با تامین هزینه یاد شده بهره برداری از این پایانه تا زمان برداشت پسته در سال جاری رقم خواهد خورد.

بارانی با اشاره به اینکه پسته زرندیه به عنوان یک محصول استراتژیک و ارگانیک چشم و چراغ استان است افزود: از سویی با کاشت هزار درخت در هر هکتار زمینه تنفس پایتخت کشور در این منطقه فراهم شده است.

وی اظهار کرد: باغات پسته زرندیه در حدود 70 کیلیومتری تهران مستقر هستند و آلودگی هوای مخرب پایتخت کشور توسط این باغات وسیع کاهش داده می شود و به نوعی می توان گفت که این باغات کمربند سبزی را در مجاورت پایتخت ایجاد کرده اند.

بارانی با اشاره به اینکه ایجاد باغات پسته در زرندیه برای دولت هزینه ای نداشته است افزود: فعالیت پسته کاران زرندیه علاوه بر ارزآوری برای کشور در تقویت صادرات این محصول نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به اشتغالزایی که باغات یاد شده ایجاد کرده اند افزود: در هر هکتار باغ پسته 1.2 شغل ایجاد شده و در کل سهم قابل توجهی از کاهش مشکل بیکاری زرندیه توسط این باغات رقم خورده است.

بارانی با اشاره به مشکل کمبود آب در باغات پسته از معاون وزیر خواست با انتقال زه‌آب تهران به این منطقه بخشی از نیاز آبی این باغات را تامین کنند.

وی همچنین محصور کردن محدوده پایانه صادراتی پسته از سوی جهاد کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با حصاربندی مکان استقرار پایانه صادرات پسته زرندیه به عنوان تنها پایانه صادرات پسته استان و تزریق نقدینگی از سوی بخش خصوصی عملیات بهره برداری از پایانه تسریع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با حضور در منطقه دشت سلطان احمدلو زرندیه از باغات پسته شهرستان بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات پسته کاران قرار گرفت.

 

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور بر ضرورت تسریع در احداث پایانه صادراتی پسته زرندیه در راستای استانداردسازی تولید این محصول تاکید کرد.

حسین صفایی در حاشیه بازدید از باغات پسته دشت سلطان احمدلو زرندیه در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی- گفت: باغات پسته سلطان احمدلو بهترین مجموعه تولید پسته در زرندیه است. باغاتی جوان با تکنولوژی خوب تولید و ضریب بالای تولید محصول در هکتار در این منطقه مستقر هستند.

وی پسته را ارزآورترین محصول کشاورزی ایران دانست و افزود: از سال گذشته پس از یک دوره تحریم و شرایط سخت بیش از 130 هزار تن پسته صادر شده و یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارزآوری در این بخش صورت گرفته است.

وی پسته را منبع بی بدیل ارزآوری در حوزه صادرات غیرنفتی دانست و گفت: یکی از اقدامات ارزشمند که سال‌ها پیش شروع شده و اجرای آن به تعویق افتاده بود ایجاد پایانه صادراتی پسته در شهرستان زرندیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده پسته ارگانیک کشور است.

صفایی با اشاره به اینکه بیش از پنج هزار هکتار از باغات پسته زرندیه تحت پوشش تعاونی تولیدکنندگان پسته قرار دارد، قرار گرفتن این باغات در مرکز کشور و نزدیکی آنها به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) را یک امتیاز عنوان کرد و افزود: این امتیاز موقعیت خوبی برای شهرستان است تا نسبت به تکمیل پایانه صادراتی پسته آن اقدام شود.

وی با اشاره به اخذ مجوز واگذاری کامل زمین این پایانه از سوی سازمان توسعه تجارت گفت: همه باید کمک کنیم تا حلقه‌های زنجیره احداث این پایانه به یکدیگر متصل شده و بزودی شاهد بهره برداری از آن باشیم.

صفایی افزود: با توجه به اینکه بازار پسته در خارج از کشور است و استانداردهای سختگیرانه ای برای پسته ایران توسط اتحادیه اروپا وضع شده است باید محصول تولیدی براساس این استانداردها تولید و عرضه شود، در این شرایط پایانه صادراتی پسته کار استانداردسازی و کنترل محصول تولیدی را انجام خواهد داد و با استقرار باغ تحقیقاتی، انبار و زیرساخت های مورد نیاز این استانداردسازی محقق خواهد شد.

وی آمادگی تعاون روستایی کشور برای گره گشایی در حوزه زیرساخت و تسهیلات ارزی و ریالی و همچنین واگذاری زمین به منظور احداث مجموعه پایانه پسته زرندیه را اعلام کرد.

 

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور گفت: سرانه مصرف شیر طبق استانداردهای جهانی باید سالانه 160 کیلوگرم باشد اما این رقم در ایران 100 کیلوگرم است.

حسین صفایی در حاشیه بازدید از باغات پسته دشت سلطان احمدلو زرندیه به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی - گفت: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و حذف یارانه شیر در دولت گذشته میزان مصرف شیر در کشور کاهش پیدا کرد.

وی افزود: این اقدام علاوه بر پایین آوردن سرانه مصرف شیر و تبعات آن برای سلامت، باعث بروز آسیب جدی برای صنعت شیر خام نیز شد.

صفایی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در راستای برون رفت از این وضعیت گفت: وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بسته های حمایت از صنعت شیر را در نظر گرفت که حمایت از صادرکنندگان مواد لبنی نخستین بسته حمایتی بود که اجرایی شد و در اعمال سیاست یاد شده جهاد کشاورزی از کلیه تولیدکنندگانی که اقدام به صدور مواد لبنی گوناگون می کنند حمایت کرد و به نوعی مشکلات و تبعات ناشی از آسیب های گذشته در این بخش برطرف شد.

وی دومین بسته حمایتی در این بخش را خرید مستقیم شیر خام از تولیدکننده عنوان کرد و افزود: این اقدام با مشارکت سازمان تعاون روستایی انجام شد.

به گفته صفایی در مرحله اول اجرای این طرح، خرید شیر در استان های تهران، اصفهان، قزوین، البرز و خراسان رضوی انجام می شود که اگر با این اقدام قیمت شیر به تعادل نرسید مرحله دوم خرید آغاز شده و استان های بیشتری را در مسیر اجرای این بسته حمایتی قرار می دهیم که استان مرکزی یکی از آنها خواهد بود.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی با خرید شیر خام و تبدیل آن به پودر شیر و خامه سیاست حمایتی جدیدی را در صنایع لبنی کشور تعریف کرد. شیر خشک تولید شده در قالب این بسته حمایتی، صادر شده و خامه تولیدی به مصرف داخلی می رسد.

صفایی درخصوص میزان خرید گندم نیز گفت: در سال گذشته یک میلیون و 600 هزار تن گندم خریداری شده است که نسبت به سال قبل از آن 30 درصد رشد نشان می دهد.

وی افزود: 800 مرکز خرید گندم در کشور شامل سیلوها و تعاونی ها فعال هستند.

صفایی همچنین با اشاره به اقدامات این سازمان در راستای تنظیم بازار میوه مورد نیاز مردم در بازار شب عید گفت: 42 هزار تن پرتقال و 18 هزار تن سیب توسط این سازمان در اختیار مردم قرار گرفت که سهم استان مرکزی از این میزان به ترتیب 1200 تن پرتقال و 500 تن سیب بود.

وی در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی با اجرای 14 طرح در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group