يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

با به بار نشستن باغات پسته در شهرستان زرندیه در سالی که از آن به عنوان سال آور این محصول یاد می‌شود پیش‌بینی تولید‌کنندگان این محصول ارگانیک، تولید بیش از 11 هزار تن پسته در سال جاری است.

 

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- با اشاره به تولید 10 هزار تن پسته در سال جاری از باغات پسته این شهرستان اظهار کرد: افزون بر 80 درصد از پسته تولیدی این شهرستان به دلیل ارگانیک بودن قابلیت صادرات دارد و هم اکنون بازارهای اروپایی متقاضی این محصول استراتژیک زرندیه هستند.

وی با اشاره به وجود پنج هزار و 300 هکتار باغ پسته در دشت سلطان احمدلو شهرستان زرندیه گفت: صادرات پسته ارگانیک زرندیه به اروپا موجب افزایش ارزآوری برای کشور شده است.

بارانی گفت: با وجود برخی مشکلات همچنان پسته به عنوان محصولی ارزآور، یکی از مهم‌ترین کالاهای جایگزین نفت است و می‌توان با توجه بیشتر، سودآوری کشت پسته ایران را به چند برابر افزایش داد.

وی کمبود آب را یکی از مهم‌ترین موانع توسعه‌ای پسته در این شهرستان دانست و افزود: در صورت تامین آب و اختصاص منابع آبی پساب جنوب تهران، این شهرستان ظرفیت ایجاد 20 هزار هکتار باغ پسته را خواهد داشت که ضمن توسعه اقتصادی منطقه به عنوان فضای سبزی در مجاورت پایتخت کشور، تنفس تهران را آسان‌تر خواهد کرد و عملا هواکش محیط‌زیست مرکز کشور خواهد بود.

بارانی مجاورت با پایتخت و قرار گرفتن در 20 کیلومتری فرودگاه امام‌خمینی(ره) را از امتیازات این شهرستان دانست و تصریح کرد: نزدیکی به این فرودگاه، فرصت مناسبی برای توسعه پسته‌کاری و واحدهای فرآوری و بسته‌بندی است تا از این فرصت برای ایجاد فرصت‌های شغلی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از باغات پسته استان مرکزی در زرندیه قرار دارد و این منطقه به عنوان قطب پسته استان شناخته می‌شود، تصریح کرد: گرچه نبود پایانه صادراتی پسته میزان صادرات این محصول را با کاهش مواجه می‌کند، اما امید است با تسریع در بهره‌برداری از این پایانه علاوه بر رشد صادرات شاهد روانه کردن پسته این شهرستان با برند زرندیه باشیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پسته‌کاری در زرندیه بیکاری را به حداقل رسانده است، اظهار کرد: پسته‌کاری در زرندیه توانسته است برای بیش از سه هزار نفر اشتغال ایجاد کند و سالانه بیش از 200 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

بارانی اجرایی شدن برجام را فرصتی ارزشمند برای تقویت این محصول و رهایی از اقتصاد نفتی عنوان کرد افزود: با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها زمینه صادرات پسته زرندیه دو چندان شده است.

به گفته بارانی نبود زیر ساخت‌های مناسب فرآوری و بسته بندی صادراتی و ضعف امکانات زیرساختی فرآوری و بسته‌بندی موجب شده است که همه‌ساله پسته‌کاران شهرستان محصول صادراتی خود را برای صادرات به دیگر استان‌های کشور ارسال کنند.

استان مرکزی با بیش از 10 هزار و 500 هکتارسطح زیر کشت باغات پسته، رتبه ششم تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است و شهرستان زرندیه قطب تولید پسته استان مرکزی است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group