يكشنبه 9 ارديبهشت 1403 | Sunday 28 April 2024

مدیر حفاظت از محیط‌‌زیست زرندیه از آزادسازی یک بهله سارگپه اسیر در این شهرستان خبر داد.

 

حامد طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: با کسب اطلاع از اسارت یک بهله سارگپه در یک واحد دامپروری در زرندیه، بلافاصله با اخذ دستور قضایی، محل اختفای این پرنده شناسایی شد.

وی بیان کرد: با مراجعه مامورین این اداره به محل اختفای این پرنده مشاهده شد که سارگپه اسیر در شرایط نامساعدی بسر می‌برد که با اقدام به موقع و دستگیری متخلف، این پرنده شکاری در طبیعت رهاسازی شد.

وی با بیان اینکه این پرنده در ایران بومی و نسبتا فراوان است و از لحاظ حفاظتی در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارد، افزود: سارگپه پابلند حدود 60 تا 66 سانتیمتر طول داشته و رنگ پر و بال آن بسیار متنوع و از قهوه‌ای مایل به خرمایی پررنگ با سطح شکمی کرم رنگ و رگه‌رگه تا تقریبا سیاه با سطح شکمی قهوه‌ای خیلی پررنگ تغییر می‌کند.

به گفته وی این پرنده زمانی که در آسمان پرواز می‌کند با دیدن شکار خود شیرجه می‌زند و بیشتر در دشت‌های وسیع نواحی نیمه بیابانی، کوهستان‌ها و نواحی بی‌درخت بسر برده و معمولا روی زمین و گاهی روی درخت‌ها آشیانه می‌سازد.

طالبی با هشدار به متخلفان شکار و صید پرندگان افزود: با توجه به اینکه همه پرندگان شکاری جزو گونه‌های حمایت‌شده هستند، بدون هیچگونه چشم‌پوشی مطابق قانون با این قبیل متخلفان برخورد خواهد شد.

مدیر محیط زیست زرندیه همچنین از رهاسازی یک پرنده به نام "گاوچرانک" توسط پرسنل اداره حفاظت محیط‌زیست این شهرستان در طبیعت خبر داد.

وی بیان کرد: این گاوچرانک که از ناحیه بال‌ها آسیب دیده بود در حین گشت و کنترل ماموران مشاهده و بعد از رسیدن به شرایط مطلوب در ایستگاه پرندگان موجود در این شهرستان واقع در رودخانه شور رهاسازی شد.

به گفته وی این پرنده عمدتا همراه با گله گاوها به سر برده و در ایران نسبتا فراوان زیست می‌کند. صدای این پرنده، کوتاه و شبیه "آرک" یا شبیه اردک‌هاست.

طالبی افزود: گاوچرانگ پرنده‌ای است که از پراکندگی نسبتا فراوانی برخوردار است و بطور کلی تابستان‌ها در مناطق ساحلی دریای خزر دیده می‌شود، تعدادی از آنها زمستان‌ها در ایران باقی می‌مانند. کمتر از حواصیل‌های دیگر به آب وابسته است و در علفزارها، باتلاق‌ها و فضای باز و خشک دیده می‌شود. این پرنده بطور دسته‌ جمعی در نیزارها، بوته‌زارها و یا روی درخت‌ها و یا در مجاورت آب آشیانه می‌سازد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group