جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: این شهرستان رتبه اول استان مرکزی در تولید کلزا را به خود اختصاص داده است.

 

"احمد قره بیگلو" در حاشیه بازدید مشاور عالی و معاون وزیر جهاد کشاورزی از مزارع کلزا شرکت "کشت و صنعت زرخیز فصیح" شهرستان زرندیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: بیش از 400 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه میزان برداشت کلزا در کشور بستگی به شرایط اقلیمی در هر هکتار متفاوت است، بیان کرد: پیش بینی می شود با آغاز برداشت کلزا در اواخر خردادماه در مجموع 1500 تن کلزا برداشت شود.

وی از افزایش 100 درصدی میزان کشت کلزا در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: کشاورزان این شهرستان در گذشته به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی و عملکرد پایین آن نسبت به گندم و جو، رغبتی به کشت این محصول نداشتند.

قره بیگلو تولید کلزا و تامین روغن مورد نیاز کشور است را از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد و افزود: برای تحقق این سیاستگذاری بذر وارداتی باکیفیت این دانه روغنی، امسال در اختیار کشاورزان این شهرستان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: علاوه بر ارقام قبلی کلزا ارقام جدید فرانسوی شامل ارقام الویس و نپتون به سطح زیر کشت این شهرستان افزوده شد که به دلیل هیبرید موجود در این ارقام عملکرد آن از ارقام معمولی بهتر و بیشتر است.

به گفته وی قدرت رشد اولیه بالا، قدرت شاخه‌دهی زیاد، وزن هزار دانه بالا، یکنواختی در گل‌دهی، تحمل زیاد سرما، مقاومت در برابر بیماری ‌ها، درصد روغن ‌دهی بالا و عملکرد مطلوب از ویژگی های ارقام جدید فرانسوی به دلیل هیبرید موجود در آن است.

وی در ادامه به مشکلات کلزاکاران اشاره کرد و افزود: پایین بودن قیمت خرید تضمینی، وجود علف های هرز و ریزش محصول هنگام برداشت و یا بر اثر وزش باد شدید برخی از این مشکلات است.

قره بیگلو با بیان اینکه توجه و اهتمام در کشت دانه روغنی کلزا موجب کاهش واردات روغن خوراکی می شود، افزود: تولید کلزا به عنوان محصولی با نیاز آبی کم نقش موثری در مدیریت مصرف آب و کسب صرفه اقتصادی بالا دارد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت زرخیز فصیح زرندیه نیز گفت: این شرکت تولید محصولات دامی و کشاورزی با برخورداری از 2500 هکتار اراضی قابل کشت هم اکنون 1200 هکتار از اراضی خود را زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی قرار داده است.

"غلامرضا فصیح" افزود: 650 هکتار از این اراضی به حوزه زارعت اختصاص یافته است و محصولاتی نظیر کلزا، گندم و جو در آن کشت می شود.

وی ادامه داد: 350 هکتار دیگر به کشت بهاره محصولاتی نظیر ذرت و یونجه و مابقی نیز به تولید محصولات باغی نظیر انگور، سیب، پسته و ... اختصاص دارد.

به گفته وی این مجموعه در حوزه دامی نیز با راه اندازی مرکز دامپروری هزار راسی و پرورش ماهی به میزان سه هزار قطعه سهم بسزایی در تولید محصولات دامی و کشاورزی را داشته است.

وی با بیان اینکه این مجموعه با تولید 25 الی 30 هزار تن گندم، جو و کلزا رکوردار چندین ساله کشور است افزود: به دلیل عملکرد بالای تولیدات این شرکت به عنوان مجموعه تولیدی برتر کشور در چند سال اخیر معرفی شده است.

فصیح با بیان اینکه شرکت کشت و صنعت زرخیز فصیح زرندیه در قالب 15 مجموعه تولیدی و پنج شرکت فعالیت می کند، افزود: علاوه بر تولید این میزان محصولات کشاورزی و دامی چهار شرکت دیگر در حوزه دانه بندی شن و ماسه و صنایع بتنی فعالیت دارد و برای 200 نفر اشتغال زایی ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا مشاور عالی و معاون زارعت وزیر جهاد کشاورزی در سفر به شهرستان زرندیه از مزارع آزمایشی ارقام جدید کلزا در  شهرستان زرندیه بازدید کردند و از نزدیک در جریان نحوه کشت این محصول در این منطقه قرار گرفتند.

در سال زراعی جاری 2 رقم فرانسوی و یک رقم مجاری کلزا در مزارع زرندیه کشت شد که این بازدید با هدف بررسی وضعیت رویشی و مشکلات احتمالی پیش رو دانه های روغنی انجام شد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group