دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 | Monday 20 May 2024

تمامی اخبار

 دکتر زهره منوچهری عضو اتاق تعاون ایران:

🟣 کشت قراردادی و فراسرزمینی راهبرد موثری برای تامین امنیت غذایی و عبور از بحران خشکسالی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر زهره منوچهری، نشست مشترک رئیس اتاق تعاون ایران و اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی این اتاق با وزیر جهاد کشاورزی با هدف معرفی توانمندی ها و ظرفیت های تعاونی ها در حوزه کشاورزی، روز دوشنبه 25 دیماه 1402 برگزار و از شبکه خبر صداوسیما به صورت زنده پخش شد.

در این نشست، دکتر زهره منوچهری مشاور کمسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در سخنانی با تاکید بر ضرورت کشت فراسرزمینی و قراردادی به عنوان راهبردی موثر برای عبور از خشکسالی و تامین امنیت غذایی کشور گفت: کشت فراسرزمینی به تقویت دیپلماسی اقتصادی کمک می کند و تحقق آن نیازمند تقویت روابط سیاسی است.

وی افزود: متاسفانه کاهش نزولات آسمانی و همچنین تشدید پدیده خشکسالی در ایران، بحران در منابع آبی را پدید آورده است که ضردرت دارد برای بهره‌وری در حوزه کشاورزی، علاوه بر تجهیز مزارع و باغات به سیستم های نوین آبیاری، به کاشت محصولات آب بر در سایر کشورها و ایجاد کشت فرا سرزمینی روی آوریم تا بتوان علاوه بر تامین امنیت غذایی منابع آبی محدود کنونی در کشور را مدیریت کرد.

در این نشست، دکتر محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، از تعاونی‌ها و تشکل‌های فعال در حوزه کشاورزی برای ورود به موضوع کشت فراسرزمینی و سرمایه‌گذاری در آن دعوت و بر تصدی‌گری بخش خصوصی و تعاونی در حوزه واردات و صادرات تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه مسوولیت ما تامین و تنظیم غذای مردم و حفظ امنیت غذایی کشور است و باید با وجود تمام محدودیت‌ها از تولید داخل حمایت شود، تصریح کرد: باید تولید، توزیع، واردات و صادرات در شبکه‌های توزیع تعاونی‌ها و تشکل‌ها انجام شود.

دکتر نیکبخت با بیان اینکه تصدی‌ها نباید توسط دولت انجام شود، تصریح کرد: واگذاری تصدی‌ها به بخش خصوصی و حمایت از این بخش از دستورات و تاکیدات ریاست جمهوری است.

همچنین بهمن عبدالهی، رئیس اتاق تعاون ایران نیز با بیان اینکه سند توسعه بخش تعاون در اواخر سال گذشته ابلاغ شد، گفت: با توجه به اینکه ۵۵ درصد تعاونی‌های کشور در بخش کشاورزی هستند، بیشترین اقدامات مشترک با بخش کشاورزی انجام می‌شود، البته تعاونی‌ها در بخش صنعت، خدمات و بازرگانی هم فعالیت دارند.

در ادامه این ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون نیز گفت: ۳۰ درصد تولید طیور در بخش تعاون رقم می خورد، در حالی‌که کمترین سهم از بازار به این بخش تعلق دارد.
به گفته وی، همچنان۷۰ درصد تولیدات کل کشاورزی در اختیار بخش تعاون قرار دارد که این یک مزیت است.

گفتنی است با توجه به قرار گرفتن ساوه و زرندیه در منطقه گرم و خشک و پایین بودن سهم این دو شهرستان از نزولات آسمانی و نیز در شمار پنج شهر دارای تنش آبی پیشنهاد دکتر منوچهری مبنی بر کشت قراردادی و فراسرزمینی در این منطقه که قطب کشاورزی استان مرکزی و کشور محسوب می‌شوند می‌تواند راهکار موثری برای حفظ بخش کشاورزی و برخوردار از مزیت های تولید افزون بر ۷۰ نوع محصول کشاورزی که آوازه کلی و جهانی دارند شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group