جمعه 28 ارديبهشت 1403 | Friday 17 May 2024

تمامی اخبار

مدیر جهاد کشاورزی ساوه با بیان اینکه باغات انار ساوه حدود 11هزار هکتار است، گفت: سطح زیر کشت و گل‌های به بار نشسته در فصل بهار، اواخر تابستان به انارهای سرخ تبدیل می‌شوند و سالانه به طور میانگین حدود 150 هزار تن انواع انار از باغ‌های ساوه برداشت می‌شود .

 

حسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- با اشاره به اینکه درخت انار معمولا گل‌های زیادی در بهار تولید می‌کند و حفظ این گل‌ها خود باعث تولید میوه بیشتر می‌شود، اظهار کرد: معمولا پس از گل‌دهی کامل درختان حدود 90 درصد از گل‌ها پای درخت می‌ریزد و تنها 10 درصد باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: حفظ کامل گل‌‌های درختان انار که امری محال است در صورت به بار نشستن و تولید انار منجر به شکسته‌ شدن شاخه‌های آن می شود، از این رو طبیعت درخت این است که بخش اعظمی از گل‌ها قبل از تبدیل شدن به میوه پای درخت می‌ریزد.

شریفی حفظ 10 درصد گل درخت انار را مطلوب دانست و افزود: اگر این میزان گل درخت حفظ شود، قطعا شاهد تولید محصولی مطلوب خواهیم بود و به شاخه‌های درخت نیز صدمه‌ای وارد نخواهد شد.

وی خواستار تغذیه مناسب باغات انار و رعایت فاصله آبیاری شد و افزود: در هنگامی که درختان در حداکثر گل‌دهی هستند آبیاری را را باید چند روزی به تعویق انداخت چون تجربه نشان داده که در آن زمان آبیاری باعث ریزش سریع گل‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی که گل‌دهی درختان انار تکمیل نشده است، نباید به آنها آب داد.

شریفی با تشریح آغاز پروسه آبیاری درختان انار به منظور تولید محصول انبوه با کیفیت مطلوب گفت: در ابتدای فصل بهار به منظور بیل‌زنی و کوددهی باغات لازم است یک بار عملیات آبیاری را انجام داد.

وی ادامه داد: پس از بیل‌زنی باید منتظر بود تا مرحله گل‌دهی درختان تکمیل شود و وقتی عملیات گل‌دهی تکمیل شد اولین مرحله آبیاری پس از بیل‌زنی آغاز می‌شود.

شریفی با اشاره به بارندگی‌های مطلوب بهاری سال جاری اظهار کرد: با توجه به بارش‌های مناسب امسال از باغداران تقاضا داریم اولا به دلیل مدیریت منابع آبی و ثانیا کمک به تولید بهینه انار در آبیاری این مقطع از سال خسیس باشند.

وی خودداری از آبیاری در زمان گل‌دهی و شکوفه‌دهی درختان و مبارزه با علف‌هاي هرز درختان جهت جلوگيري از اتلاف رطوبت را دو اقدام مهم و ضروری در حوزه باغبانی در این مقطع دانست و افزود: مبارزه با علف‌های هرز مزارع غلات، بازبینی مرتب مزارع جهت پایش زنگ زرد و سن گندم و در صورت وجود آفت یا بیماری انجام مبارزه مناسب در ساعات اولیه روز و محدودیت در انجام عملیات محلول‌پاشی و سم‌پاشی را از جمله اقدامات در حوزه زراعی است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group