سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

تمامی اخبار

مصطفي احمدي" گفت: بر اساس آمار بدست آمده از دستگاه سنجش آلودگي هوا از مجموع 269 روز گذشته در مجموع 80 روز آلوده و ناسالم را در اين شهر سپري کرديم که علت آن وجود ذرات معلق با قطر کمتر از 2/5 ميکرون و با سهم کمتري نسبت به آن وجود دي اکسيد نيتروژن و ازون بود.

 

وي ضمن اشاره به اينکه آلوده و ناسالم ترين ماه سالجاري، ارديبهشت ماه بود که تنها 6 روز سالم در اين ماه داشتيم و 25 روز آن آلوده بود و از سوي ديگر سالم ترين ماه آذرماه سال گذشته با فقط 2 روز آلوده بوده است، گفت:در روزهاي ناسالم به شهروندان به ويژه گروه هاي حساس و آسيب پذير چون کودکان سالمندان، بيماران قلبي ، عروقي و تنفسي توصيه مي شود از فعاليت هاي طولاني و سنگين خود در معابر بکاهند.

معاونت خدمات شهري شهرداري ساوه در ادامه به آلاينده هاي شهر اشاره کرد و افزود: در درجه اول ذرات معلق با قطر کمتر از 2/5 ميکرون مهمترين و اصلي ترين علت آلودگي است که بيش از 70% روزهاي آلوده در شهر ما به سبب اين آلودگي است و اين ذرات که با نام "ريزگردها" در سراسر کشور شناخته مي شود گريبان شهر ما را نيز گرفته است.

به گفته وي، اين ذرات هم منابع طبيعي وهم منابع مصنوعي دارند که منابع طبيعي ناشي از ريزگردهاي منطقه اي و محلي است و منابع مصنوعي آن ذرات معلق ناشي از احتراق وسايل نقليه سبک و سنگين است که ذرات ناشي از احتراق سوخت ريزتر، سمي تر و خطرناک تر از ريزگردها هستند.

احمدي اضافه کرد: نمونه برداري و بررسي ترکيب گرد و غبارات اخير نشان مي دهد که اين ذرات صرفاً متشکل از دانه هاي خاک، شن و ماسه و ذرات خاک نيستند بلکه ترکيب پيچيده اي از عناصر شيميايي هستند و ذرات معلق با قطر کمتر از 2/5 ميکرون به علت سبکي مي توانند تا عمق دستگاه تنفسي نفوذ کنند و حتي وارد جريان خون شوند. ذرات معلق براي دستگاه تنفسي مضر بوده و مي تواند عميقاً در شش ها نفوذ کرده و هفته ها و ماهها باقي در بدن باقي بماند و موجب بروز تنگي نفس، آسم و بيماري هاي قلبي شده و بر وضعيت تنفسي و قلبي تاثير بگذارد و مهمترين اثر آن تخريب شش، احتمال برونشيت و آسم است.

مصطفي احمدي اضافه کرد: قرار گرفتن در معرض دود ديزل و خودروهاي کاربراتوري بسيار خطرناک است و اين خطر در صورتي که زمان مواجهه با اين ذرات بيشتر باشد افزايش مي يابد و دومين علت آلودگي در شهر ساوه به دي اکسيد نيتروژن بر مي گردد.اين گاز که يکي از گازهاي سمي است و از موتورهاي ديزلي منتشر شده و باعث صدمه به سيستم تنفسي و قسمت هاي عمقي ريه و آسيب هاي چشمي مي شود و از علائم جسمي استنشاق اين گاز بروز خستگي مفرط است. اين گاز همچنين به گياهان نيز صدمات بسياري وارد مي کند و ميزان و غلظت اين گاز ارتباط مستقيمي با تردد خودروها دارد و با افزايش تردد خودروها در ساعات اوليه صبح غلظت اين گاز نيز افزايش مي يابد.

وي اظهار کرد: يکي ديگر از آلاينده هاي شهر ساوه گاز اوزن است که به نسبت سهم کمتري از دو آلاينده ديگر دارد چون گاز ازن يکي از آلاينده هاي ثانويه است که از واکنش شيميايي بين اکسيدهاي نيتروژن(NOx) و ترکيبات آلي فرار(VOCs) در حضور نور خورشيد ايجاد مي گردد و به همين علت با گرم شدن هوا ميزان ازن در تابستان و در وسط روز بيشتر از ساير مواقع است ازن هنگامي تشکيل مي گردد که آلاينده هاي منتشره از منابع در حضور نور خورشيد واکنش شيميايي انجام مي دهند.

به گفته احمدي در شهر ما نيز به دليل آلودگي هوا و وجود گازهاي آلاينده اوليه (دي اکسيد نيتروژن) و همچنين آفتابي بودن هوا در بيشتر روزهاي سال شرايط براي انجام واکنش هاي اکسيداسيون شيميايي که به ايجاد گاز ازن منجر مي شود مهياست. راه ورود ازن به بدن بيشتر از طريق تنفسي بوده و حدود 40% آن در بيني و حنجره جذب و 60 % به عمق ريه نفوذ مي کند که اصلي ترين اثر ازن بر روي نايژه و حبابچه ها مي باشد که وارد خون مي شود و همچنين تغييراتي را در بافت هاي تنفسي، تنگي نفس، حساسيت در برابر عفونت هاي باکتريايي و تاثير بر حجم هواي خروجي ريه دارد.

معاونت خدمات شهري گفت: در نهايت مي توان نتيجه گرفت که منابع آلاينده علاوه بر منابع طبيعي که برنامه ريزي هاي بلند مدت و منطقه اي را مي طلبد، ناشي از معضل بزرگي به نام خودروهاست چرا که خودروهاي داخلي عموماً از استانداردهاي محيط زيستي تبعيت   نمي کنند و يا از استاندارد هاي سطح پاييني پيروي مي کند که ذرات معلق را پوشش نداده و کيفيت پايين وسايل نقليه در داخل ايران از لحاظ زيست محيطي به افزايش ذرات معلق دامن مي زند.

وي بيان داشت: به طور قطع مي توان گفت بهبود کيفيت وسايل نقليه داخلي که نياز به عزم جدي خودروسازان داخلي دارد تاثير بسزايي در کاهش آلاينده ها ي هوا دارد. تردد وسايل نقليه که استانداردهاي لازم را رعايت نمي کنند، مشکل را فزوني بخشيده زيرا خوردوهاي ديزلي به سبب مکانيزم خود ذرات معلق(pm)بيشتري توليد مي کند و با سنگين شدن ترافيک غلظت ذرات معلق و دي اکسيد نيتروژن بالا مي رود که در اين راستا احداث روگذر زيرگذر براي کاهش يا روان سازي ترافيک نقش بسزايي خواهد داشت و همچنين تاثير اصلاح سيستم حمل و نقل عمومي در کاهش ترافيک و آلودگي هوا نيز قابل چشم پوشي نيست.

معاونت خدمات شهري شهرداري ساوه افزود: آلودگي هوا سلامت افراد جامعه و اقتصاد را تحت شعاع قرار مي دهد و بايد با اتخاذ تصميمات درست و بررسي فشارهاي آلودگي هوا اقدامات کارشناسي شده براي در اختيار داشتن هواي پاک کوشيد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group