چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

تمامی اخبار

دادستان عمومی و انقلاب ساوه گفت: تخصصی شدن دادسراها منجر به کاهش اطاله دادرسی شده است.

 

- "حجت الله درودگر" در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه اظهار کرد: تخصصی شدن دادسراها علاوه بر صدور آرای با کیفیت تاثیر بسزایی در کاهش وقوع جرم داشته است.

وی با بیان اینکه احکام صادره در اولین فرصت ممکن به مرحله اجرا درآمده است، افزود: با چنین اقدامی اطاله دادرسی به حداقل ممکن رسیده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 32 فقره پرونده مسن در دادسرا و 16 فقره پرونده مسن هم در دادگاه وجود دارد، اظهار کرد: این پرونده‌های مسن شامل پرونده‌های مربوط به تصادفات است که نیاز به نظریه پزشکی قانونی و پاسخ استعلامات از مراجع ذیربط دارند و سایر پرونده‌ها رسیدگی شده و حکم صادره اجرا شده است.

دادستان ساوه با بیان اینکه متوسط رسیدگی پرونده‌ها در دادسرای شهرستان 32 روز و در دادگاه‌های کیفری 56 روز است، افزود: کاهش مدت زمان رسیدگی به شکایات در دادسرا و کاهش زمان تصمیم‌گیری نقش قابل توجهی در برخورد قضایی با جرایم دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه سرقت و مواد مخدر به ترتیب رتبه اول و دوم پرونده‌های وارده به دادسرا را به خود اختصاص داده اند افزود: این جرایم در سال گذشته نیز در صدر جرایم شهرستان قرار داشتند.

وی با بیان اینکه نظارت، مراقبت و مشارکت همگانی سه عنصر تاثیرگذار در پیشگیری از وقوع جرایمی مانند سرقت و اعتیاد است، اظهار کرد: دستگاه قضایی به تنهایی توانایی مقابله با بروز چنین جرایمی را ندارد و موفقیت در این حوزه مشارکت مردمی و همت مسئولان را می‌طلبد.

درودگر در ادامه با اشاره به جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان گفت: اکثر موضوعات مطرح شده در این جلسه مربوط به موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز و بدون رعایت اصول فنی در شهرهاست که منجر به ایجاد نقاط حاشیه نشین می‌شود.

وی بیان کرد: در همین راستا شورای پیشگیری از وقوع جرم با مصوبات خوبی اقدامات بسیاری را در ساماندهی نقاط حاشیه نشینی و جلوگیری از ایجاد سکونتگاه‌های فاقد مجوز انجام داده است.

به گفته وی در محدوده شهری نیز این شورا با مصوبه‌ای، تامین پارکینگ در مجتمع‌های مسکونی را الزامی کرد چرا که بخشی از مراجعات مردمی به دادسرا مربوط به سرقت خودرو، تخریب خودرو ناشی از پارک در خیابان‌ها و معابر بوده و از طرفی منجر به افزایش ترافیک شهری و منجر به بروز تصادفات می‌شد که با اقدام بجای دادگستری در این شورا حجم قابل توجهی از مراجعات به دادگستری با پارک کردن خودرو در پارکینگ کاسته خواهد شد.

این مقام قضایی همچنین با اشاره به تفکیک غیرقانونی اراضی و باغات نیز گفت: تفکیک غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی و باغات نیز از جمله جرایمی است که این شورا مصوبات خوبی را در این حوزه داشته و در سال گذشته 43 هزار و 337 متر مربع از اراضی در قالب 39 مورد به حالت اولیه برگشتند.

وی با اشاره به فعالیت کمیته حفظ حقوق بیت المال نیز گفت: اقدامات پیشگیرانه در خصوص جلوگیری از تجاوز به بیت المال هم اکنون میزان تصرفات را به صفر رسانده است.

به گفته وی از مجموع اراضی رفع تصرف شده در سطح استان مرکزی در سال گذشته، که حدود هزار و 900 هکتار بوده است بیش از هزار و 720 هکتار سهم شهرستان ساوه بوده، یعنی 90 درصد اراضی رفع تصرف شده مربوط به ساوه است.

دادستان ساوه با اشاره به اقدامات قضایی در جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز نیز ادامه داد: در سال گذشته 17 حلقه چاه در سطح شهرستان پر شده است و 13 دستگاه حفاری نیز توقیف شده است.

وی الزام اداره ثبت برای سند دار کردن اراضی ملی، محصور کردن اراضی ملی تا جایی که امکان دارد و اجرای برنامه‌های کاربردی در پیشگیری از وقوع جرم را از دیگر برنامه‌های دادسرا دانست و افزود: نتیجه این اقدامات از بین رفتن جرایم خشن و کاهش تعداد نزاع‌ها، قتل‌ها و ... بوده است به طوری که در شهرستان ساوه در سال گذشته تنها پنج قتل و در سال جاری نیز فقط یک قتل بوقوع پیوسته است و سرقت احشام نیز به صفر رسیده است.

درودگر در ادامه با اشاره به فعالیت انجمن حمایت از زندانیان و نیز سرکشی مستمر به زندان و بررسی آخرین وضعیت زندانیان اظهار کرد: انجمن حمایت از زندانیان ساوه با تحت پوشش قرار دادن 115 خانواده زندانی و ارائه خدمات حمایتی به آنان جزو 30 انجمن برتر کشور است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group