شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

تمامی اخبار

كارشناس مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: بیمار سالک از دیگر استان ها به ساوه وارد می‌شود.

 

"هادی اذانی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: بیماری سالک بیماری بومی شهرستان ساوه نبوده و اگر هم موردی از این بیماری در این منطقه مشاهده شود از استان‌های همجوار نظیر قم، کاشان، اصفهان و شمال شرق تهران وارد شده است.

به گفته وی سال گذشته 6 مورد ابتلا به سالک در این شهرستان مشاهده شد که مبتلایان از طریق مسافرت به مناطق پر شیوع و گزش توسط پشه به این بیماری مبتلا شده بودند.

وی با بیان اینکه موش و سگ به عنوان مخزن میکروب و پشه خاکی نیز به عنوان ناقل میکروب زمینه بروز سالک را در انسان بوجود می‌آورند، ادادمه داد: از موش به عنوان مخزن سالک روستایی و از سگ به عنوان مخزن سالک شهری یاد می‌شود و علاوه بر این مخزن‌ها پشه خاکی نیز به عنوان ناقل باید وجود داشته باشد تا فرد به این بیماری مبتلا شود.

به گفته وی بیماری سالک یک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان است که از طریق نیش یک پشه به انسان منتقل می‌شود و مبارزه با حیواناتی مانند موش‌ها، سگ‌ها و پشه خاکی به عنوان مخزن و ناقل بیماری سالک در درمان و پیشگیری از این بیماری، بسیار حائز اهمیت است.

اذانی در خصوص اقدامات پیشگیرانه مبارزه با بیماری سالک نیز گفت: آموزش و آگاه‌سازی مردم مناطق روستایی و شهری، انجام یکسری اقدامات چک حشره‌ای برای صید ناقل و ساماندهی زباله‌ها و نیز مقابله با بروز بیماری ‌هاری از طریق سگ‌های ولگرد با مشارکت شهرداری از جمله این اقدامات بوده است.

وی در ادامه در تبیین چگونگی ابتلا به بیماری سالک گفت: سالک نوعي بيماري پوستي بدون درد و تب است که به وسيله گزش و خونخواري پشه خاکي- آلوده به انگل- منتقل مي‌شود.

وی با اشاره به اینکه عامل ايجاد سالک ليشمانيا ناميده مي‌شود که يک موجود تک‌سلولي است، اضافه کرد: ليشمانيا در بدن موش زندگي مي‌کند. يک نوع پشه بسيار کوچک به نام پشه خاکي موش را مي‌گزد و اين انگل وارد بدن پشه مي‌شود. اگر اين پشه کوچک که قدرت پرواز زيادي هم ندارد شخصي را نيش بزند، اين موجود تک سلولي يعني ليشمانيا وارد پوست شخص شده و بيماري سالک را به وجود مي‌آورد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group