پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

تمامی اخبار

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک کشور گفت: کدرهگیری، سوپاپ پایدار و ضامن دوام شغل مشاورین املاک است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی "حسام عقبایی" در پنجمین همایش سالانه هم‌اندیشی مشاورین املاک شهرستان ساوه افزود: راه‌اندازی سامانه اطلاعات و مستغلات کشور و اجباری کردن کد رهگیری در معاملات مسکن مطالبه سران قوای سه‌گانه و از جمله مطالبات مردمی است.

وی افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران اخذ کد رهگیری از سال 88 برای انجام معاملات مسکن اجباری شده و با ساماندهی معاملات مسکن کشور زمینه وقوع جرم در این حوزه از بین می‌رود و شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی در این حوزه خواهیم بود.

وی ادامه داد: سامانه املاک و مستغلات کشور شکل گرفت تا کل معاملات مسکن در سراسر کشور در این سامانه ثبت شده و تخلفات احتمالی در حوزه معاملات مسکن به صفر برسد و بسیاری از دعاوی حقوقی کاهش پیدا کند.

به گفته وی اخذ کد رهگیری توسط مشاوران املاک در سراسر کشور اختیاری نبوده و هرگونه معاملات در بنگاه‌های مشاوران املاک از جمله خرید و فروش، اجاره، اجاره به شرط تملیک، پیش فروش، هبه، صلح و غیره نیازمند اخذ کد رهگیری هستند.

عقبایی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این سامانه شاهد پرینتی شدن قراردادها هستیم و گامی در جهت انجام معاملات صحیح و عاری از هرگونه تخلف احتمالی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون فعالیت این سامانه در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور اتفاق افتاده است، تصریح کرد: انجام معاملات از طریق این سامانه می‌تواند از حیثیت اجتماعی و شغلی مشاورین املاک دفاع کند و تکنولوژی را وارد صنف مشاورین املاک کرده‌ایم.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک کشور با بیان اینکه با ایجاد این سامانه بنیه تخصصی مشاورین املاک تقویت می‌شود، افزود: این سامانه به ثبت احوال متصل شده است و در زمان انجام معامله هویت طرفین معامله برای متصدی مشاور املاک از طریق این اتصال روشن و مبرهن خواهد بود. البته نیاز به اتصال به شهرداری و ادارات خدمات‌رسان نیز هست که عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود 60 درصد املاک کشور فاقد سند رسمی هستند، اضافه کرد: از این رو دریافت کد رهگیری در زمان انجام معاملات اجباری است زیرا هیچ سندی بدون کد رهگیری در دفترخانه‌های ثبت اسناد قابلیت تنظیم ندارد.

وی با بیان اینکه شغل مشاورین املاک بسیار تخصصی است، افزود: در همین راستا رشته تحصیلی مشاورین املاک در دانشگاه علمی کاربردی تهران راه اندازی شده و هم اکنون سه هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی این رشته در این مرکز آموزش عالی تحصیل می‌کنند.

عقبایی همچنین از برگزاری دوره‌های آموزش اجباری 116 ساعته فنی و حرفه‌ای جهت صنف مشاورین املاک به منظور تربیت افرادی ماهر در این حوزه و با هدف دریافت گواهی مهارت خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به حساسیت کار مشاورین املاک در کشور گفت: زمانی شغل مشاور املاک یک شغل کاذب تلقی می‌شد و در اوایل انقلاب رویکردی برای حذف آن وجود داشت اما، مقاومت‌ها و تلاش‌های مدیران سابق موجب شد تا امروز 120 هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب در کل کشور فعالیت کنند.

به گفته وی از مجموع 120 هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب در سراسر کشور 12 هزار واحد یعنی 10 درصد آن در تهران و 32 هزار واحد در استان‌های دیگر فعالیت دارند.

عقبایی با بیان اینکه این میزان مشاور املاک فعال در کشور جمعیتی چند میلیونی را شامل شده است افزود: لازم است با ایجاد برنامه‌ریزی‌ و تعیین خط مشی کلان، مسکن را به عنوان یکی از مطالبات ملی و اصلی‌ترین نیاز در سبد خانوار، بدون هیچ دغدغه‌ای تامین کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group