جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

ساوه زادگاه انار مرغوب دنیاست و انار مرغوب با نام ساوه جان می‌گیرد. جهانیان این میوه بهشتی را با برند سرزمین یاقوت‌های سرخ می‌شناسند و آوازه انار ساوه از فرسنگ‌ها دورتر از خاستگاه این محصول بهشتی به گوش می‌رسد.

 

کیفیت، ظاهر زیبا، ارگانیگ بودن، عاری بودن از هرگونه مواد شیمیایی و طعم ایده‌آل انار ساوه موجب شده است که این محصول جای خود را در بازارهای داخل و خارج کشور به خوبی در میان مردم باز کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- درست است که انار ساوه همواره مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و انار تولیدی سایر شهرهای کشور که به مراتب از کیفیت پائین‌تری نسبت به یاقوت سرخ شهر "خرده طلا" برخوردارند، با نام انار ساوه عرضه می‌شوند، اما این روزها خیال بدی در کمین تحفه این دیار در سر پرورانده شده و تحت این عنوان مطرح می‌شود که "ساوه دیگر انار ندارد" تا جایگاه این برند را مخدوش کند. 

یک باغدار نمونه ساوجی در واکنش به انتشار مطلبی در سایت‌‌های خبری با این محوریت که " ساوه دیگر انار ندارد" به خبرنگار ایسنا گفت: این خبر که در آن گفته شده به دلیل نبود آب و خشکسالی، ساوه در آینده نزدیک دیگر اناری نخواهد داشت، واقعیت ندارد و این میوه پرطرفدار همچنان در این منطقه تولید می‌شود و مانعی بر سر راه تولید آن وجود ندارد.

"حسین قربانی" افزود: هم‌اکنون مشکل تامین آب و خشکسالی بزرگ‌ترین مشکل کشاورزان و باغداران در سراسر ایران و البته ساوه است، اما اینکه بگوییم ساوه به دلیل کمبود آب دیگر انار ندارد، بی‌انصافی و دور از اخلاق رسانه‌ای است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در 70 درصد از باغات انار ساوه مشکل کم‌آبی وجود ندارد، افزود: تنها 30 درصد از باغات انار شهرستان با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند که برای برطرف شدن مشکل آنها چاره‌اندیشی شده است.

وی اضافه کرد: از مجموعه 11 هزار هکتار باغ انار در شهرستان ساوه تنها هزار هکتار از آن با مشکل کم‌آبی مواجه است که آن هم منجر به تولید انار با کیفیت پائین و حجم کمتری می‌شود و این نیست که بگوئیم در ساوه دیگر انار وجود نخواهد داشت.

به گفته وی به دلیل اینکه تولید انار در ساوه که بهترین انار جهان را عرضه می‌کند به صورت علمی و با بهره‌مندی از اصول صحیح باغداری انجام می‌شود، مشکل کم آبی در 30 درصد از باغاتی که با این پدیده مواجه هستند برطرف می‌شود.

وی با انتقاد از عرضه و صادرات انار ساوه با برند سایر نقاط کشور، اظهار کرد: خیلی از نقاط تولیدکننده انار کشور که به مراتب سطح کشت وسیع‌تری نسبت به باغات انار ساوه دارند، با مشکل کم‌آبی بیشتری روبرو هستند، در حالیکه این منطقه به اندازه آنها مشکل کم‌آبی ندارد.

وی در خصوص ادعای سایت‌های خبری مبنی بر جایگزینی زرشک به جای انار و کشت این محصول به دلیل پدیده خشکسالی اظهار کرد: زرشک، مقاومت نسبی به کم‌آبی و حتی شوری خاک دارد و با اقلیم ساوه سازگار است، اما نمی‌تواند جایگزین محصولی شود که برند کشاورزی منطقه است.

این باغدار نمونه تصریح کرد: ساوه را علاوه بر انار با محصولات جالیزی دیگری نظیر طالبی و خربزه نیز می‌شناسند که جزو کشت‌های غیرضروری و با نیاز آبی بالاست. از این رو کارشناسان ساوه جهت رونق کشاورزی در این منطقه پیشنهاد کشت زرشک به دلیل نیاز آبی کمتر را داده اند و جایگزینی این محصولات مطرح شده که هم اکنون در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: کشت محصولات با نیاز آبی کم نسبت به محصولات غیر ضروری با نیاز آبی بالا اقدامی جهت اجرای صحیح الگوی کشت در راستای افزایش ارزش افزوده و مدیریت منابع آبی است.

قربانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درخصوص میزان عملکرد باغات انار در سال جاری گفت: در سال جاری میزان تولید انار در ساوه نسبت به مدت گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت.

به گفته وی در سال گذشته بیش از 130 هزار تن انار از باغات ساوه برداشت شد که یک سوم آن قابلیت صادراتی داشت و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری به بالای 150 هزار تن برسد.

به گزارش ایسنا، یک باغدار نمونه دیگر در ساوه نیز عقیده دارد که مشکل کم آبی را نمی‌شود انکار کرد، اما برای برطرف شدن این مشکل راهکار وجود دارد.

بی انصافی در حق انار ساوه

"علی یزدان‌پناه" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: بزرگترین مشکل ساوه هم مانند تمام ایران کم‌آبی است و اگر این کم‌آبی مدیریت نشود و راهکارهای عملی برای رفع آن اندیشیده نشود در سال‌های آینده با بحران مواجه خواهیم شد.

وی مدیریت در مصرف آب و استفاده از روش‌های نوین آبیاری را راهکاری عملی برای خروج از بحران آب دانست و افزود: باید کشاورزی و باغداری را از شیوه سنتی به مدرن و بهره‌مندی از تکنولوژی روز هدایت کنیم که اگر چنین شد با کاهش منابع آبی نیز مواجه نخواهیم شد.

به گفته وی جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و مدیریت واگذاری‌ها و نیز مدیریت حقآبه‌ها از دیگر راهکارهای عملی برای مدیریت منابع آبی موجود است.

وی که 45 هکتار باغ انار در ساوه دارد و در سال‌های متعددی باغدار نمونه معرفی شده است، افزود: اینکه گفته شود انار ساوه تحت‌الشعاع بحران کم‌آبی قرار گرفته، دور از انصاف بوده و صحت ندارد.

یزدان‌پناه تصریح کرد: اگر شاهد کاهش میزان انار تولیدی شهرستان در برخی از نقاط هستیم ناشی از پدیده سرمازدگی درختان در ماه‌های گذشته بوده و ارتباطی به کم‌آبی ندارد.

وی بیان کرد: در سال گذشته از مجموع 45 هکتار باغ موجود توانستم 400 تن انار برداشت کنیم و پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان 40 درصد رشد داشته باشد، یعنی به مراتب انار بیشتری نسبت به سال قبل تولید خواهد شد.

در تامین نیاز آبی باغات انار ساوه به مرحله بحران نرسیده‌ایم

به گزارش ایسنا، رئیس جهاد کشاورزی بخش مرکزی ساوه نیز عملکرد باغات انار را در سال‌ جاری مطلوب ارزیابی کرد و افزود: عملکرد باغات انار در سال‌های اخیر به طور میانگین بیش از 30 تن در هکتار بوده است.

"حسین قاسمی" افزود: اگر منابع آبی موجود به درستی مدیریت شود در تامین آب مورد نیاز درختان انار ساوه مشکلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به سیاست های حمایتی دولت در خصوص تجهیز باغات و مزارع به سیستم های نوین آبیاری گفت: دولت با اعطای تسهیلات لازم برای بهره‌مندی کشاورزان و باغداران از سیستم‌های نوین آبیاری- قطره ای، بارانی و تحت فشار- سیاست حمایتی را پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه مشکل کم‌آبی گریبانگیر کل کشور بوده و مختص شهر ساوه نیست، تصریح کرد: در تامین نیاز آبی باغات انار ساوه به مرحله بحران نرسیده‌ایم ولی برای گذر از این وضعیت نیز باغداران ملزم به تجهیز باغات خود به سیستم‌های نوین آبیاری شده‌اند.

به گفته وی انار ساوه در سال های اخیر فقط توسط پدیده سرمازدگی اذیت می‌شود و اگر باغات در برخی نقاط کم‌بار شده‌اند ناشی از سرماست و به کم آبی ارتباطی ندارد.

گزارش از: علی فرقانی، خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group