شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

رئیس دادگستری ساوه گفت: سرعت طلاق در ساوه از ازدواج بالاتر است.

 

 حجت‌الاسلام "احمد چراغی" در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه اظهار کرد: تعداد ازدواج با سرعت آهسته و تعداد طلاق با سرعت بالایی رو به افزایش بوده و این امر زنگ خطر و هشداری برای جامعه است.

وی با اشاره به رشد 25 درصدی طلاق در این شهرستان به نسبت ازدواج در سال گذشته افزود: در سال 93 طبق آمار اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان، دو هزار و 267 واقعه ازدواج ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نداشته، اما در همین مدت 563 فقره طلاق ثبت شده است.

وی با بیان اینکه طبق آمار از هر چهار ازدواج در این شهرستان یک ازدواج منتهی به طلاق می‌شود، افزود: بیشترین پرونده‌های حقوقی وارده به دادگستری شهرستان ساوه را اختلافات خانوادگی و طلاق تشکیل می‌دهد.

به گفته وی در حالی که شعب حقوقی این دادگستری ماهانه حدود 60 پرونده را رسیدگی و اقدام به صدور رای می‌کنند، شعبه اختصاصی حقوقی مربوط به خانواده مستقر در این مجموعه قضایی به تنهایی ماهانه بالای 200 پرونده را رسیدگی و تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با بیان اینکه به طور میانگین سالانه قریب به 2400 پرونده اختلاف خانوادگی در دادگستری ساوه تعیین تکلیف می‌شود، تصریح کرد: بیشترین موضوعات مطرح شده در پرونده‌های حقوقی مربوط به اختلافات خانوادگی را مشکلات اقتصادی، بیکاری و اعتیاد تشکیل می‌دهد.

رئیس دادگستری ساوه در ادامه با اشاره به برنامه‌های دستگاه قضایی این شهرستان طی سال‌های اخیر گفت: مهمترین برنامه دادگستری شهرستان، موضوع پیشگیری از وقوع جرم بوده که با تشکیل شورای پیشگیری از وقوع جرم، مصوبات کاربردی صورت گرفته و منجر به کاهش میزان وقوع جرایم در شهرستان شده است.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: اولویت ما در شورای پیشگیری از وقوع جرم در سال جاری رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی است.

وی حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید را از دیگر رویکردهای دستگاه قضایی در ساوه بیان کرد و افزود: از آنجاکه واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند که بخشی از آنها ناشی از تحریم‌هاست و بخشی نیز به سوء‌مدیریت برمی‌گردد، لذا دستگاه قضایی به منظور حمایت از تولید رویکرد متفاوتی اتخاذ کرده است.

به گفته وی معتقدیم بخش صنعت و تولید نیازمند حمایت است، لذا با تشکیل کمیته حمایت قضایی از صنایع و برگزاری جلسات متعدد در شهرک‌های صنعتی مسایل و مشکلات مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود و به تولیدکنندگان و صاحبان صنایع نیز این وعده را می‌دهیم که رویکرد دستگاه قضایی رویکردی حمایتی است و هدف ما برطرف کردن نگرانی آنهاست.

این مقام قضایی در ساوه تصریح کرد: در اجرای احکام صادره تا آنجا که امکان داشته و دارد هیچ خط تولیدی متوقف نخواهد شد و با توجه به چالش‌های حوزه صنعت و کمبود منابع مالی و بدهی‌های شرکت‌ها، وصول مطالبات از طریق متوقف کردن خطوط تولید و یا توقیف دستگاه‌ها انجام نخواهد شد و اگر قرار بر این شد که توقیفی صورت بگیرد قطعا در بخش غیرتولیدی خواهد بود.

وی در ادامه به کوتاه کردن روند رسیدگی به پرونده های قضایی اشاره کرد و افزود: با هر جرمی و هر مجرمی که در هر سطح و رده‌ای باشد برخورد خواهیم کرد، تا اعتماد عمومی مردم افزایش یابد.

چراغی با بیان اینکه تنها راهکار افزایش اعتماد عمومی برخورد قانونی با مجرمین است، افزود: اگر امروز شاهد بحران کم‌آبی و یا بروز پدیده ریزگردها و آلودگی هوا هستیم، نتیجه تعرض عده‌ای به اراضی ملی و منابع زیر زمینی است که با آنان برخورد نشده است.

به گفته وی بروز بحران آب و نیز ریزگردها نتیجه حفر چاه‌های غیر مجاز است که منجر به افزایش میزان سطح دسترسی به منابع زیرزمینی و نشست زمین و نیز تعرض به مراتع و بیابان‌هاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت شورای حل اختلاف در شهرستان ساوه گفت: در سال گذشته بیش از 36 درصد پرونده های شورای حل اختلاف که قابلیت مصالحه داشته با فعالیت اعضا منجر به صلح و سازش شده که این میزان پرونده در سطح استان بی نظیر است.

رئیس دادگستری ساوه همچنین با اشاره به آمار پرونده‌های ورودی به دادگستری در سال گذشته گفت: در سال 92 تعداد 37 هزار و 77 پرونده به دادگستری ساوه و 9 هزار و 833 پرونده به شورای حل اختلاف وارد شده است و معادل همین تعداد پرونده نیز مختومه شد.

وی با اشاره به کاهش میزان نقض آرای صادره از شعب بدوی دادگاه‌های دادگستری ساوه در محاکم تجدید نظر تصریح کرد: این کاهش نقض آرا بیانگر صدور آرای با کیفیت و متقن توسط قضات شهرستان است.

رئیس دادگستری ساوه در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت شهید دکتر بهشتی گفت: شهید بهشتی معمار اصلی دستگاه قضایی است و دشمنان نظام که تحمل وجود چنین شخصیت‌هایی را نداشتند برنامه حذف وی را در دستور کار قرار دادند.

وی با بیان اینکه اجرای عدالت وظیفه ذاتی دادگستری است، افزود: اجرای عدالت یکی از اصول مهم در هر نظامی است و به فرموده مقام معظم رهبری وظیفه همه دستگاه‌هاست و تضمین آن بر عهده دستگاه قضایی است.

وی با بیان اینکه معیار سلامت هر جامعه‌ای دستگاه قضایی است، افزود: اگر دستگاه قضایی توانست به وظایف خود به درستی عمل کند نشانگر آن است که همه مجموعه‌ها به درستی کار می‌کنند.

رئیس دادگستری ساوه با اشاره به وسعت جرایم گفت: برای اینکه حق به صاحب حق برسد و آرامش مردم تهدید نشود باید همه جرایم خرد و کلان را با سعه‌صدر و مطابق با قانون رسیدگی و تصمیم‌گیری کرد.

حجت الاسلام چراغی در ادامه با اشاره به برنامه های پیش بینی شده برای گرامیداشت هفته قوه قضائیه در این شهرستان اظهار کرد: دیدار با امام جمعه، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، حضور در مساجد و محافل مذهبی و دیدار مردمی، بازدید از زندان و دیدار با زندانیان و نیز برگزاری ملاقات مردمی و سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه از مهمترین برنامه‌های این هفته است.

 در ادامه اين نشست خبري رؤساي ادارات ثبت اسناد و املاک، ندامتگاه و پزشکي قانوني از مجموعه‌هاي وابسته به قوه قضاييه به بيان گزارشي از فعاليت دستگاه خود پرداختند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group