شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: تداوم پدیده خشکسالی و کاهش میزان نزولات آسمانی منجر به کاهش میزان تولید گندم به ویژه در کشت دیم در این شهرستان خواهد شد.

 

"محمودرضا خلیلی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- با اشاره به ارتباط مستقیم کشاورزی با آب، افزود: کاهش میزان نزولات آسمانی موجب شده است که کشاورزی به صورت جدی در این شهرستان دچار آسیب شود و این آسیب‌ها در بخش کشت دیم بیشتر مشهود است.

وی با اشاره به آغاز برداشت گندم در این شهرستان در روزهای آینده، بیان کرد: تاثیر ادامه روند خشکسالی شدید به گونه‌ای است که اگر تا روزهای باقیمانده تا برداشت گندم، باران نبارد، گندم دیم کاشته شده در این شهرستان صدمه زیادی دیده و عملکرد آن به شدت کاهش خواهد یافت.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه ادامه داد: در سال زراعی جاری 40 هزار هکتار از اراضی ساوه به کشت گندم اختصاص یافت که از میزان 25 هزار هکتار آن به صورت کشت دیم است.

وی متوسط برداشت گندم آبی را چهار تن در هکتار عنوان کرد و افزود: میزان برداشت گندم دیم نیز به ازای هر هکتار یک تن است که از میانگین کشوری بالاتر است.

به گفته وی خوشبختانه سرمای ماه‌های اخیر به گندم آبی کشت شده در این منطقه آسیبی وارد نکرده است و اگر کاهشی در عملکرد گندم امسال نسبت به سال گذشته وجود داشته باشد به دلیل خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی‌هاست.

وی شهرستان ساوه را نخستین شهرستان استان مرکزی در برداشت گندم به لحاظ اقلیم خاص این منطقه دانست و افزود: گندم این شهرستان از لحاظ کیفیت نیز در رتبه بالایی قرار دارد که علت آن شرایط آب و هوایی و کنترل مناسب سن غلات و نیز پائین بودن ضایعات خارجی و علف‌های هرز است که در کل نقش بسزایی در رونق اقتصاد منطقه دارد.

وی با اشاره به کنترل آفت سن‌گندم در شهرستان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: خوشبختانه با بهره‌گیری از اصول مکانیزاسیون و مبارزه با علف‌های هرز و سایر آفات توانسته‌ایم گندم با کیفیت تولید و به بازار عرضه کنیم.

خلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص خرید گندم از کشاورزان این شهرستان نیز گفت: با مدیریت مناسب انجام شده، در حوزه ذخیره، عرضه و پرداخت هزینه گندم خریداری شده به کشاورزان مشکلی وجود ندارد.

وی بیان کرد: پس از برداشت، اقدامات لازم برای خرید گندم و ذخیره آن در دو سیلوی این شهرستان انجام و با تامین اعتبار هزینه آن به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

به گفته وی شرایط لازم برای نگهداری گندم تولیدی در سیلوهای شهرستان بسیار مطلوب بوده و این شرایط در افزایش کیفیت تولید موثر است.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه در ادامه از آغاز عملیات برداشت جو از سطح هفت هزار و 600 هکتار از اراضی زیر کشت جو آبی و دیم این شهرستان خبر داد.

وی بیان کرد: متوسط برداشت جو از این اراضی به ازای هر هکتار سه هزار و 500 کیلوگرم است که پیش‌بینی می‌شود 26 هزار و 600 تن محصول جو در این شهرستان برداشت شود.

به گفته وی خشکسالی و بادزدگی نیز در عملکرد جو این شهرستان تاثیر گذاشته به طوری که میزان برداشت جو در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش خواهد داشت.

وی به برداشت محصول کلزا نیز اشاره کرد و افزود: کار برداشت کلزا از سطح 288 هکتار از اراضی زیر کشت این محصول آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود به ازای هر هکتار ‌هزار و 500 کیلو کلزا برداشت شود.

خلیلی با اشاره به برآورد برداشت 432 تن کلزا تصریح کرد: در حال حاضر کار خرید کلزا توسط شرکت دانه‌های روغنی انجام می‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group