پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

‌مدت‌هاست که در نشست‌های تخصصی و محافل عمومی، کارشناسان از باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی سخن می‌گویند و همگان را به آثار زیانبار استفاده از تولیدات این‌چنینی هشدار می‌دهند اما، با وجود این هشدارها و اظهارنظرها هیچ اقدام عملی از سوی مسئولان امر انجام نگرفته و مردم همچنان به جای میوه و سبزی سالم، سم می‌خورند.

 

 

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی در دفتر ساوه با برگزاری میزگردی با موضوع "استفاده از سموم در تولیدات کشاورزی و آثار زیانبار مصرف آن در بدن انسان" با حضور کارشناسان و مسئولان جهاد کشاورزی و دانشکده علوم پزشکی ساوه و نیز اساتید دانشگاهی به بررسی موضوع پرداخته است.

مسئول بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ساوه به عنوان اولین سخنران این میزگرد مبارزه شیمیایی را آخرین چاره و راهکار در مقابله با آفات دانست و افزود: اساس و فلسفه مبارزه با آفات در مجموعه جهاد کشاورزی استفاده از شیوه‌های مکانیکی و تلفیقی است و اگر این روش‌ها جوابگو نبود، روش‌های شیمیایی چاره کار است.

 

 

 

"سید علیرضا قریشی" با بیان اینکه گاه سلامت تولیدات کشاورزی به دلیل مصرف کودها و سموم شیمیایی، در معرض تهدید قرار می‌گیرد، افزود: اساس کار در تولیدات کشاورزی باید تامین سلامت مردم بواسطه مصرف فرآورده‌های غذایی سالم باشد.

به گفته وی، بهبود شرایط سلامت افراد، ایجاد و حفظ امنیت اقتصادی، ایجاد خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی، کاهش آلودگی خاک و دوام و ماندگاری بیشتر محصولات تولیدی از نتایج هدایت کشاورزان و باغداران به تولید محصول ارگانیک و عاری از هرگونه سموم شیمیایی است.

وی بیان کرد: آگاهی داشتن یک تولیدکننده محصولات کشاورزی از کیفیت و سالم بودن تولیدات خود منجر به ارتقای سلامت جامعه می‌شود لذا، تصمیم‌گیری در خصوص نحوه مبارزه با آفات و بیماری‌ها به عهده کشاورز یا باغدار است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص نقش نظارتی مجموعه جهادکشاورزی در این خصوص گفت: جهادکشاورزی علاوه بر آموزش‌های جمعی و انفرادی بر عملکرد تولیدکننده نیز نظارت دارد اما، یک تولیدکننده اگر بخواهد به امید سودآوری ناشی از مصرف سموم بیشتر در تولیدات خود، تصمیم غیرکارشناسی بگیرد، سلامت مردم را با تهدید مواجه کرده است.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم انجام روش‌های مکانیکی و تلفیقی برای مبارزه با آفات به عنوان روشی مطمئن و جایگزین روش‌های شیمیایی، افزود: یخ‌آب زمستانی یکی از این شیوه‌هاست. در این روش غرقاب کردن خاک منجر به یخ زدن سطح آن شده و مانع از تنفس کرم‌ها و آفات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یخ‌آب زمستانی صرفا به منظور مبارزه با آفات درختان انجام شده و فایده دیگری ندارد، بیان کرد: این اقدام زمانی تاثیرگذار است که باغدار با استفاده از شیوه آبیاری غرقابی و آن هم در مواقعی که سرمای هوا به زیر هفت درجه رسیده و یخبندان کامل باشد، اقدام به آبیاری درختان کند.

کنترل شیمیایی علف‌های هرز سلامت غذایی را تهدید می‌کند

مسئول بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ساوه مبارزه با علف‌های هرز را از دیگر شیوه‌های غیرشیمیایی مبارزه با آفات دانست و افزود: علف‌های هرز با ایجاد رقابت برای بدست آوردن آب و غذا و همچنین با میزبانی برخی از آفات مانند سن‌ها مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد می‌کنند.

به گفته وی، استفاده نادرست و بی‌رویه از مواد شیمیایی در کنترل علف‌های هرز موجب به خطر انداختن سلامت غذایی و ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود.

قریشی در ادامه به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر نظارت جهادکشاورزی بر عملکرد و فعالیت مراکز عرضه سموم شیمیایی در حوزه کشاورزی پاسخ داد و گفت: اولین اقدامی که جهاد کشاورزی در این حوزه انجام داده است، اخذ مجوز برای مراکز عرضه سموم شیمیایی از جهاد کشاورزی است، یعنی متقاضیان ضمن طی مراحل اداری دریافت مجوز از مراکز ذی‌صلاح، باید از جهاد کشاورزی نیز مجوز فعالیت بگیرند تا فعالیت چنین فروشگاه‌هایی به شکل کامل‌تری رصد شود.

قریشی یکی از شیوه‌های مبارزه شیمیایی را سمپاشی به وسیله هواپیما بیان کرد و افزود: در این شیوه سطح مبارزه با آفات بالاتر است، چرا که به دلیل سمپاشی هوایی سطح وسیعی از خاک آلوده می‌شود و البته این روش مخاطرات زیادی را برای محیطزیست به همراه خواهد داشت.

به گفته وی، با استفاده از روش‌های جایگزین روش هوایی و حضور فارغ‌التحصیلان گیاه‌پزشکی در شبکه‌های مراقبت و افزایش پیش‌آگاهی درخصوص سمپاشی و خسارت آفات، سطح مبارزه با آفات و بیماری ها به شدت کاهش یافته، به طوری که در شهرستان ساوه این میزان از 40 هزار هکتار به 20 هزار هکتار تقلیل یافته است.

وی با بیان اینکه مبارزه به موقع باعث شده است که سطح مبارزه با سن غلات در این منطقه به حداقل ممکن برسد، اضافه کرد: تصمیم‌گیری در خصوص زمان، مکان و شیوه مبارزه با آفات به شناخت کامل رابطه بین محیط، رفتار آفات و دشمنان طبیعی آفات و علف هرز موجود بستگی دارد.

مزارع در مجاورت باغات احداث شود

مسئول بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ساوه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص شیوه صحیح تولید محصول ارگانیک و عاری از هرگونه آلودگی و سموم شیمیایی در حوزه زراعی گفت: احداث مزارع در مجاورت باغات یک الگوی کشت موثر در تولید محصولات ارگانیک است.

وی ادامه داد: در احداث مزارعی که در مجاورت باغات قرار دارند، هیچ نیازی به بکارگیری روش مبارزه شیمیایی و استفاده از سموم نیست، چرا که حشرات شکارگر آفات، مانند زنبور و مگس تمامی آفات مزارع را از بین برده و برای ادامه حیات و یافتن منبع تغذیه جدید به باغات مجاور پناه می‌برند.

به گفته وی، معمولا کشاورزان به ندرت از این شیوه استفاده می‌کنند، چرا که صرفه اقتصادی ندارد و دلیل آن سودآوری پایین‌تر تولیدات زراعی نسبت به تولیدات باغی است. یقینا یک تولیدکننده برای سود بیشتر، زمین‌های مجاور باغات خود را به جای ایجاد مزرعه به مکانی برای تولید محصولات باغی تبدیل می‌کند تا درآمد بیشتری کسب کند.

قریشی در ادامه با اشاره به پتانسیل این شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم خاص گفت: این منطقه زمینه تولید برخی محصولات کشاورزی علاوه بر انار- به عنوان محصول شاخص این منطقه- نظیر خیار، گوجه فرنگی و فلفل را به صورت ارگانیک و گلخانه‌ای دارد.

وی با اشاره به صادرات انار از ساوه گفت: در طول مدتی که محموله‌های انار از شهرستان ساوه به سایر کشورها صادر می‌شود، هیچ یک از این محموله ها به دلیل استفاده از سموم شیمیایی برگشت داده نشده است.

به گفته وی، کشورهای توسعه یافته در خصوص مصرف محصولات ارگانیک بسیار دقیق عمل می‌کنند و صرفا با ادعای تولیدکنندگان انار ساوه ارگانیک بودن محصول را نمی‌پذیرند، بلکه با تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی ارگانیک بودن یا نبودن را بررسی می‌کنند و خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از ارگانیک نبودن انار ارگانیک صادراتی ساوه گزارش و برگشت داده نشده است.

قریشی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن حتی بر اساس استانداردهای موجود نیترات بکار رفته در تولید سیب زمینی ساوه نیز به مراتب از میانگین کشوری پایین‌تر است. به عبارتی دیگر این محصول به صورت کاملا سالم در این منطقه تولید می‌شود.

محیط زیست حلقه مفقوده نظارت بر عرضه سموم شیمیایی

به گزارش ایسنا، مسئول مبارزه با آفات و بیماری‌های جهاد کشاورزی ساوه نیز آموزش باغداران و کشاورزان و نظارت بر عملکرد آنان را رکن اصلی در مبارزه با آفات و بیماری‌ها دانست و بر خالی بودن جای برخی از دستگاههای اجرایی همچون محیط زیست در این حوزه تاکید کرد.

 

 

 

"مهران فرقانی‌پور"، در این میزگرد افزود: استفاده نادرست و بی‌رویه از سموم شیمیایی در تولیدات کشاورزی که ناشی از عدم اجرای برنامه‌های آموزشی در بین باغداران و کشاورزان است، از مهم‌ترین عوامل اصلی آلودگی محیط زیست است.

وی بیان کرد: آلودگی محیط زیست منجر به مخاطره افتادن سلامت مردم می‌شود، از این رو سازمان محیطزیست همواره حلقه مفقوده زنجیره تولیت نظارت و کنترل استفاده از سموم شیمیایی است.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته عرضه سموم شیمیایی برای استفاده در مزارع و باغات الزاما نیاز به تائید سازمان محیط زیست دارد اما، در کشور ما جای خالی نظارت زیست‌محیطی بر عرضه و استفاده از این سموم که آلوده ‌کننده زمین و خاک هستند، احساس می‌شود.

به گفته وی، همانطور که سازمان محیطزیست با برخورداری از تجهیزات و امکانات پیشرفته کار نظارت و پایش مداوم زیست‌محیطی در چارچوب ماموریت‌های خود در حوزه‌های گوناگون را انجام می‌دهد، باید در این حوزه نیز به صورت جدی وارد شود.

وی در ادامه با اشاره به همگانی شدن نظارت و تقویت شبکه‌های مراقبتی از یک طرف و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی از طرف دیگر، افزود: در سایه اتخاذ چنین سیاست‌هایی هم‌ا‌کنون میانگین سرانه مصرف سموم شیمیایی در شهرستان ساوه که قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود و حجم قابل توجهی از محصولات باغی و زراعی در این منطقه تولید میشود، از متوسط استانی و کشوری کمتر است.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه قیمت بالای سموم شیمیایی و هزینه‌های زیاد سمپاشی را نیز در کاهش سرانه مصرف بی‌تاثیر ندانست و افزود: شرایط اقلیمی این منطقه و اقدامات آموزشی و ترویجی مجموعه جهادکشاورزی توانسته است کشاورزان را به سمت تولید محصولات ارگانیک هدایت کند.

وی از اخذ گواهی ارگانیک بالغ بر 60 هکتار از باغات انار ساوه خبر داد و افزود: هم‌اکنون برخی باغداران و گلخانه‌داران شهرستان، متقاضی دریافت گواهی ارگانیک هستند.

وی رعایت استانداردهای لازم مورد نظر شرکتهای صادرکننده گواهی ارگانیک را لازمه اخذ این گواهی دانست و افزود: دریافت برند تولید محصول ارگانیک با رعایت نکات استاندارد در مدت سه سال و با نظارت و بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی امکان‌پذیر است.

به گفته وی، در این مدت‌ باغدار در اراضی باغی خود از سموم شیمیایی برای تولید محصول استفاده نمی‌کند که این امر منجر به بهبود اکوسیستم‌های پایدار، بهبود بلندمدت خاک، حفظ تنوع‌های گیاهی، بهبود استفاده مناسب از آب و منابع آبی خواهد شد.

مسئول مبارزه با آفات و بیماری‌های جهاد کشاورزی ساوه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا یارانه‌ای که در گذشته برای تهیه سموم شیمیایی در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت، در حال حاضر به سمت روش‌های سالم و بیولوژیک تولیدات کشاورزی هدایت شده است یا خیر، گفت: با برداشتن یارانه سم، در حال حاضر اعتبارات تخصیص یافته به سموم شیمیایی که در گذشته انجام می‌شد، منجر به فراخوان فارغ‌التحصیلان کشاورزی شده تا با بکارگیری نیروی انسانی متخصص و نظارت آنها بر عملکرد تولیدکنندگان کشاورزی، مبارزه مکانیکی و تلفیقی جایگزین مبارزه شیمیایی شود.

وی ادامه داد: این اقدام از سال 1386 آغاز شده تا با بکارگیری کارشناسان کشاورزی و استفاده از ادوات غیرشیمیایی با روشی کاملا بی خطر و مطمئن به مبارزه با آفات پرداخته می‌شود.

به گفته وی، یکی از این روشها استفاده از کارت‌های رنگی جهت کنترل آفات است، کارت‌های رنگی چسبدار برای مبارزه با آفات در قالب روش شکار انبوه به کار می‌رود. این کارت‌ها در کنترل آفات، نتایج کاملا رضایت‌بخشی حاصل می کنند.

فرقانی‌پور در ادامه، سوال خبرنگار ایسنا درخصوص نظارت بر نحوه عرضه سموم و نیز عملکرد صحیح در سمپاشی باغات و مزارع را نیز بی‌پاسخ نگذاشت و ادامه داد: همانطور که می‌دانیم یک گیاه یا یک درخت مانند انسان موجود زنده تلقی می‌شود و ادامه حیات یک موجود زنده نیز نیازمند مراقبت صحیح است و گیاه هم در صورت بیماری باید از طریق مراجعه به کلینیک‌های تخصصی مداوا و درمان شود.

وی اضافه کرد: در خصوص مبارزه با آفاتی که سلامت گیاه یا درخت را به مخاطره می‌اندازد، بنا بر دستورالعمل جهادکشاورزی کار درمان باید از طریق مراجعه به کلینیک‌های گیاه پزشکی و با نظر کارشناسان امر انجام شود در این صورت پس از معاینه گیاه و تشخیص علت و نوع بیماری بوجود آمده طبق نسخه‌ای که توسط متخصص و کارشناس صادر می‌شود، باید نوع سمی که برای از بین بردن این بیماری مفید است، تعیین و مصرف شده و این طور نباشد که کشاورزان مستقیما با مراجعه به مراکز فروش سموم، اقدام به خرید سم کنند.

به گفته وی، با مراجعه کشاورزان به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی سمی برای درمان گیاه بیمار تجویز می‌شود که در نهایت استفاده از محصول تولیدی آغشته به این سم برای مصرف‌کنندگان به مراتب ضرر کمتری داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر و حضور فیزیکی کارشناسان در باغات و مزارع، اظهار کرد: حضور کارشناسان در مزارع و باغات موجب می‌شود که اگر میزان آفات و بیماری‌های گیاه یا درخت به حد نصاب مبارزه رسیده باشد، عملیات مبارزه شیمیایی آغاز شده و از هرگونه اقدام سلیقه‌ای کشاورز جلوگیری بعمل آید.

مسئول مبارزه با آفات و بیماری‌های جهاد کشاورزی ساوه در ادامه با بیان برخی از مشکلات پیش روی حوزه کشاورزی نیز گفت: جاری شدن فاضلاب و پسماند شهری در زهکش اراضی و نیز روان‌سازی فاضلاب صنعتی در باغات و مزارع، استفاده غیر مجاز فاضلاب‌های مورد اشاره توسط برخی کشاورزان و آبیاری مزارع و باغات، بقایای کشت زیر پلاستیک در مزارع، ورود آلودگی کارخانجات صنعتی و معدنی به باغات و مزارع، سمپاشی‌های بی رویه مزارع و باغات از مهم‌ترین چالش‌های حوزه کشاورزی در حوزه تولید محصول سالم است.

وی تصریح کرد: به منظور کنترل و نظارت بیشتر بر عملکرد کشاورزان لازم است کارگروهی متشکل از فرماندار، نمایندگان ادارات محیط زیست، علوم پزشکی، شهرداری، آب و فاضلاب شهری و روستایی، جهادکشاورزی و استاندارد تشکیل و با بهره‌مندی از نظرات کارشناسان امر تشکیل شده و چالش‌های موجود با تدبیر چنین کارگروهی از بین برود.

 

 

 

رویه تجلیل از کشاورزان نمونه نیازمند تغییر است

به گزارش ایسنا، به عقیده کارشناس مسئول باغبانی و گلخانه‌های جهاد کشاورزی ساوه تغییر در رویه تجلیل از کشاورزان نمونه در سطح کشور ضروری است.

"علیرضا ارباب‌" در این میزگرد افزود: هم‌اکنون سیاست‌های تشویقی جهاد کشاورزی در خصوص معرفی کشاورزان برتر شامل افرادی می‌شود که عملکرد بهتری از نظر میزان سطح زیر کشت و برداشت محصولات تولیدی دارند.

وی ادامه داد: برای تشویق و ترغیب کشاورزان به تولید محصولات ارگانیک یا سالم و عاری از هرگونه سموم شیمیایی لازم است سیاست‌های تشویقی را به سمت کشاورزانی هدایت کرد که اقدام به تولید محصولاتی می‌کنند که کود و سم کمتری در تولیدات خود بکار برده و از روش‌های نوین آبیاری با توجه به محدودیت‌های منابع آبی استفاده می‌کنند.

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر تفاوت تولید محصول ارگانیک و سالم گفت: در تولید محصولات ارگانیک و محصولات سالم تفاوت فاحشی وجود دارد، به طوری که محصول ارگانیک تولید شده عاری از هرگونه سموم شیمیایی است اما، در محصول سالم سموم شیمیایی به میزان مجاز و مطابق استانداردهای لازم وجود دارد.

وی با بیان اینکه تولید محصول سالم و ارگانیک به مراتب عملکرد کمتری از سایر محصولات دارد، افزود: این کمبود عملکرد و کاهش درآمد ناشی از آن، کشاورز را رنج می‌دهد.

وی با تاکید بر افزایش حمایت‌های لازم از کشاورزان به منظور تولید محصول ارگانیک و سالم، افزود: یکی از روش‌های حمایتی از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک این است که مراکز و اماکن مخصوص عرضه تولیدات سالم و ارگانیک در نقاط مختلف ایجاد شود و مردم نیز با خرید از این مراکز البته با تفاوتی در افزایش قیمت آن، کشاورزان را ترغیب به تولید چنین محصولاتی کرده و نگرانی‌های آنان را در خصوص کاهش درآمد حاصل از تولید محصولات ارگانیک برطرف کنند.

به گفته وی، قیمت و ارزش محصول برای یک کشاورز مهمترین فاکتور و مولفه است و برای تولید محصول با عملکرد بالای برداشت، از هر وسیله‌ای نظیر بکار بردن سموم شیمیایی به طور سلیقه‌ای و صرفا برای افزایش میزان تولید استفاده می‌کند، لذا بکارگیری شیوه‌های حمایتی این چنینی منجر به تولید محصولات سالم و عاری از هر گونه آلودگی شیمیایی شده و سلامت انسان تضمین می‌کند.

ارباب خاطرنشان کرد: وقتی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در خصوص استفاده از سموم شیمیایی در تولیداتشان سوال می‌شود با وجود اینکه قبول داشته و می‌پذیرند که در تولید محصول خود از سموم استفاده کرده‌اند اما این کار خود را توجیه کرده و صرفه اقتصادی نداشتن تولید ارگانیک را، علت این کار بیان می‌کنند.

به گفته وی، پایداری و توسعه بخش کشاورزی در گرو تولید محصول ارگانیک و سالم با حذف سموم و مواد شیمیایی است.

وی خاطر‌نشان کرد: باید طوری برنامه‌ریزی کرد که برای کاهش مصرف سم و کود هم اعتبار خاص حمایتی در اختیار کشاورز قرار گیرد و هم سیاست‌های تشویقی با مشارکت مردم و دولت اعمال شود تا دیگر کشاورز رغبتی برای مبارزه با آفات به شیوه شیمیایی پیدا نکرده و از روش‌های جایگزین استفاده کند.

سموم شیمیایی امنیت غذایی را تهدید می‌کنند

کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه بسیاری از بیماری‌های گوارشی و سرطان‌ها را در ارتباط مستقیم با تغذیه دانست و بر اهمیت امنیت غذایی تاکید کرد.

 

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- "محمود فضائلی" نیز در میزگرد ایسنا که با موضوع "استفاده از سموم شیمیایی در تولیدات کشاورزی و آثار زیانبار مصرف آن در بدن انسان" در دفتر ساوه برگزار شد، افزود: براساس تقسیم‌بندی وظایف بین دستگاه‌های اجرایی، وزارت بهداشت و درمان بخشی از زنجیره سلامت مواد غذایی را بر عهده دارد و به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی سلامت مردم در راستای افزایش امنیت غذایی تلاش کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به عرضه مواد غذایی به دو دسته فرآوری شده و غیر فرآوری شده، گفت: در حال حاضر نظارت و کنترل بر سالم بودن مواد غذایی فرآوری شده به صورت روزانه و روتین توسط مجموعه بهداشت و درمان انجام میشود.

این کارشناس دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساختار ضعیف قانونی و نیز نبود زیرساخت‌های فنی را از دلایل نبود پایش مستمر در خصوص مواد غذایی غیر فرآوری شده دانست و افزود: در حال حاضر به دلایلی که بیان شد این کار به صورت جدی انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود دستورالعمل‌های لازم در خصوص کنترل و نظارت بهداشتی بر سموم و مواد شیمیایی، اظهار کرد: ضعف ساختار فنی و نبود تجهیزات و امکانات لازم آزمایشگاهی به دلیل قیمت بالای آنها بحث کنترل و نظارت بهداشتی بر سموم و مواد شیمیایی توسط مجموعه بهداشت و درمان را با چالش مواجه کرده است.

فضائلی در خصوص نظارت بر عملکرد مراکز عرضه میوه و تره بار و اندازه‌گیری میزان باقیمانده سموم شیمیایی در محصولات عرضه شده در این بازارها نیز گفت: سنجش و اندازه‌گیری در خصوص میزان باقیمانده سموم شیمیایی بر روی میوه‌ها و سبزیجات بوسیله دستگاه‌هایی انجام می‌شود که به دلیل محدودیت های اعتباری تاکنون خریداری نشده‌اند.

وی ادامه داد: از طرفی به دلیل نبود بارکد بر روی میوه‌ها در صورت مشاهده وجود باقیمانده سموم بر روی محصولات، موضوع از نظر حقوقی قابل پیگیری نیست لذا، باید محصولات تولیدی کشاورزان در هنگام عرضه به بازار با نصب شناسه لازم، قابلیت ردیابی داشته باشد تا پیگیری به درستی انجام شود.

کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه بسیاری از بیماری‌های گوارشی و سرطان‌ها را در ارتباط مستقیم با تغذیه دانست و بر اهمیت امنیت غذایی تاکید کرد.

وی افزود: استفاده از سموم شیمیایی بیش از حد مجاز نه تنها تهدیدی برای سلامت جامعه بلکه عامل تشدیدکننده مشکلات گوارشی نیز به حساب می‌آید.

به گفته وی، نظارت بر میزان سموم شیمیایی در تولید اینگونه محصولات باید توسط دستگاه‌های ذیربط به ویژه اداره استاندارد به عنوان یکی از متولیان اصلی در کنترل امنیت غذایی با سخت‌گیری انجام شود.

وی تصریح کرد: باقی ماندن سموم بر روی محصولات کشاورزی می‌تواند برای بدن مضرات بسیاری در پی داشته و تهدید کننده باشد، از این رو باید برای حفظ سلامت جامعه اهرم‌های نظارتی افزایش یابد.

فضائلی در پایان خواستار شستوشوی کامل میوه و سبزیجات قبل از مصرف توسط آب و مواد ضدعفونی کننده به منظور اطمینان کامل از سلامت آنها شد.

معضلی بنام ورود بی ضابطه سموم کشاورزی خارجی!

به گزارش ایسنا، عضو هیات علمی و استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه نیز معتقد است که سموم خارجی بدون ضابطه وارد کشور می‌شوند و سلامت مردم را تهدید می‌کنند.

"خلیل انصاری " نیز در این میزگرد گفت: بعضی از سموم خارجی که در جهان از رده خارج شده است بدون هیچگونه ضابطه‌ای وارد کشور می‌شود و به دلیل نبود نظارت‌های لازم در استفاده از این سموم، سلامت مردم‌ به مخاطره می‌افتد.

وی با تاکید بر لزوم اعمال قوانین سختگیرانه در خصوص ورود سموم از رده خارج شده به کشور، بیان کرد: ابتلا به سرطان یکی از عوارض استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی است، ضمن اینکه وجود باقیمانده سموم شیمیایی بر روی تولیدات کشاورزی و استفاده از آنها منجر به مختل شدن سیستم ایمنی بدن و ابتلا به بیماری‌های خودایمنی نظیر ام‌اس و دیابت‌های زودرس خواهد شد.

به گفته وی، وجود میوه‌ها و سبزیجات به ظاهر درشتی که فاقد طعم و خاصیت‌های واقعی است، ناشی از استفاده بی‌رویه کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات و باقی ماندن ترکیبات آنها در محصولات است.

این استادیار دانشگاه در ادامه با اشاره به میزان مصرف سموم شیمیایی در کشور ما گفت: جای بسی تاسف است که میزان مصرف سموم شیمیایی در کشور ما بسیار بالاست.

وی ابتلا به سرطان را نتیجه استفاده از کودهایی دانست که کادمیوم و نیترات بالاتری دارند و افزود: براساس آمارهای موجود، سالانه حدود 4.5 میلیون تن در کشور ما کود شیمیایی مصرف شود که بیش از 80 درصد آن را کودهای اوره و فسفر حاصل از ترکیب نیترات و کادمیوم تشکیل می‌دهند.

انصاری با توصیه به کشاورزان به منظور استفاده از روش‌های جایگزین روش شیمیایی در مبارزه با آفات، گفت: به کشاورزانی که اقدام به استفاده از روش شیمیایی در تولیدات خود می‌کنند نیز توصیه می‌کنیم که به صورت ترکیبی از سموم استفاده نکنند، چرا که میتواند عاملی برای افزایش ماندگاری سموم بر روی محصولات کشاورزی و آسیب رساندن به سلامت مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه روزانه توصیه‌های فراوانی در خصوص مصرف میوه و سبزیجات و گنجاندن آن در سبد غذایی به مردم می‌شود، افزود: نمیتوان به طور قطع در خصوص رعایت استاندارهای لازم در سمپاشی میوه و سبزیجات اظهار نظر کرد و چه خوب است همانطور که نسبت به مصرف این قبیل مواد غذایی توصیه می‌شود، در خصوص سالم بودن آن نیز نظارت و اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا مردم در خصوص مصرف میوه و سبزیجات مردد نباشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان را متولی اصلی تامین مواد غذایی سالم برای مردم دانست و افزود: هرگونه کوتاهی در خصوص ناسالم بودن مواد غذایی تولید شده در حوزه کشاورزی به دلیل تهدید کردن سلامت مردم، قابل گذشت و اغماض نیست.

انصاری در پایان ضمن توصیه کشاورزان به تولید محصولات ارگانیک، خاطرنشان کرد: سال گذشته با مشارکت جهاد کشاورزی ساوه با استفاده از گیاهان دارویی آزمایشی علیه کرم گلوگاه انار انجام شد که موفقیت‌آمیز بود و در قالب پایان‌نامه نیز اجرا خواهد شد تا به تولید انار ارگانیک کمک شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group