جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: گنبد مسجد جامع تاریخی ساوه پس از سال‌ها، از این پس شب‌ها می‌درخشد.

 

"علی‌اکبر صدیف"  افزود: با پیگیری‌های انجام شده به منظور ساماندهی سیستم روشنایی این بنای تاریخی با قدمت هزار ساله و نصب چندین پروژکتور، گنبد این مسجد شب‌ها نیز قابل رویت است.

وی با اشاره به اقداماتی که به منظور ساماندهی این مسجد تاریخی به عنوان قدیمی‌ترین مسجد استان مرکزی انجام شده است، افزود: مرمت دیوار جنوبی این اثر تاریخی و ملی با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح شامل احداث دیوار کشی به طول 220 متر است، افزود: این پروژه حدود یک ماه به طول خواهد انجامید.

به گفته وی قدمت این مسجد به عنوان قدیمی‌ترین مسجد استان به قرن سه هجری و دوران آل‌بویه بازمی‌گردد. این بنا از چند سال گذشته در نوبت ثبت جهانی قرار گرفته است.

صدیف افزود: مسجد جامع ساوه به دلیل دارا بودن گچبری‌های بسیار زیبا و ظریف از دوره‌های مختلف اسلامی به عنوان نماد کاملی از معماری و تزئینات دوره اسلامی شهرت یافته است.

وی اضافه کرد: مسجد جامع ساوه به عنوان یک مرکز علمی در قرون متوالی مورد استفاده قرار می‌گرفته و در واقع بررسی پلان مسجد و نحوه پارتیشن‌بندی فضاها در جبهه شمالی آن و وجود کتابخانه ابی‌طاهرخاتونی و استقرار آن در این مسجد تأکیدی بر این امر است.

به گفته وی مسجد جامع ساوه از آثار معماری عصر سلجوقیان و مشتمل بر یک صحن گنبدی، دو ایوان استاد و شاگرد، چند شبستان و دهلیزهای زیبای آجری است که از نظر سبک معماری، نقاشی، گچبری و کاشی‌کاری بی‌نظیر است

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group