پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور از اخذ مدرک دکترا و کارشناسی ارشد توسط کسانی خبر داد که با اعمال سیاست‌های نهضت سوادآموزی موفق به تحصیل شدند.

 

"علی باقرزاده" در همایش اولیای بیسواد دانش‌آموزان شهرستان ساوه با اشاره به شناسایی 3800 نفر از کسانی که با شرکت در کلاس‌های سوادآموزی و ادامه تحصیل توانسته‌اند به مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برسند، بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 50 درصد از مردم از نعمت خواندن و نوشتن برخوردار بودند ولی در حال حاضر و به برکت انقلاب نرخ باسوادی در گروه سنی بین 10 تا 49 سال به 95 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: به مجموعه توانایی‌هایی که به فرد کمک می‌کند یا اعتماد به نفس لازم را برای حل مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی به او می‌دهد و امکان ارتباط سازنده او با خود، خانواده و دیگران را فراهم می‌کند، سواد می‌گویند.

باقرزاده با اشاره به فواید ارتقای سطح دانش و علمی جامعه گفت: تغییر رفتار بدون تغییر نگرش و دانش اتفاق نمی‌افتد و لازمه تغییر رفتار، تغییر نگرش و لازمه تغییر نگرش، تغییر سطح دانش است.

وی با بیان اینکه افراد بیسواد و کم‌سواد در زندگی روزمره به دلیل پائین بودن سطح دانش احتمال مواجه شدن با آسیب‌های اجتماعی را دارند، افزود: این افراد در اثر ناآگاهی ممکن است خسارت‌ها و آسیب‌هایی را نیز به جامعه وارد کنند.

به گفته وی، براساس آمارهای اعلام شده هر چه سطح تحصیلات زوجین پایین‌تر بوده؛ آمار طلاق در بین آنها افزایش داشته است و از طرفی بخشی از جرایم خشن و نزاع‌ها توسط افراد بیسواد رقم می‌خورد.

وی با اشاره به تاثیر سواد در افزایش سلامت جامعه اضافه کرد: افرادی که باسواد باشند بر اثر دانش و آگاهی که کسب کرده‌اند می‌توانند خود را در مقابل بروز بسیاری از بیماری‌ها واکسینه کنند و با انجام مراقبت‌های ناشی از علم و دانشی که کسب کرده‌اند از ابتلا به بیماری‌ها نیز پیشگیری کنند.

به گفته وی هر فرد بیسوادی اگر روزانه حدود یک ساعت برای سوادآموزی وقت بگذارد ظرف مدت سه ماه می‌تواند خواندن و نوشتن را یاد بگیرد.

به گزارش ایسنا، معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز گفت: به تمامی افرادی که در سنین بین 10 تا 49 سال هستند توصیه می‌کنیم که از فرصتی که دولت در قالب اعمال تشویق جهت فراگیری علم و دانش فراهم کرده استفاده کنند.

"محمد بهاروند" افزود: این افراد قطعا بدانند که اینگونه فرصت‌ها همیشگی نخواهد بود، پس باید از این فرصت استفاده کرد.

به گفته وی برداشتن سیاست‌های تشویقی و نیز اعمال محرومیت‌های اجتماعی کار را برای باسواد شدن سخت‌تر خواهد کرد و زحمت زیادی برای بیسوادان در پی خواهد داشت.

 

 

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که به بیسوادان توجه خاصی داشته باشیم.

 "علی باقرزاده" در جلسه شورای اداری شهرستان ساوه با تشریح سیاست‌های دولت برای باسواد کردن مردم، گفت: یکی از سیاست‌های تشویقی دولت باسواد کردن هر فرد بی‌سوادی با آسان‌ترین روش ممکن است.

وی بیان کرد: آسان ‌کردن قوانین سوادآموزی در کشور یعنی اینکه هر فرد بی‌سوادی بتواند توسط هر فرد باسواد دیگری و با هر کتاب آموزشی سواد خواندن و نوشتن را یاد بگیرد.

به گفته وی براساس سیاست‌های دولت در راستای ترغیب مردم به سواددار شدن، اگر فرد بیسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال بوده و بیسواد بودن وی توسط آموزش و پرورش شهرستان محرز شود، به وسیله فرد باسواد دیگری حتی اگر از اعضای خانواده وی نیز باشد و سواد خواندن و نوشتن را فرا گیرد، حدود 700 هزار تومان هزینه نقدی به صورت تشویقی دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه از محدود کشورهایی هستیم که سوادآموزی را رایگان انجام می‌دهیم، اظهار کرد: میانگین سن افرادی که تحت پوشش طرح باسوادی قرار گرفته‌اند 31 سال است که تمام این افراد زیر 50 سال بوده‌اند .

باقرزاده فراهم آوردن امکان جذب و آموزش را از جمله زیرساخت‌هایی دانست که برای باسواد کردن مردم انجام می‌شود و افزود: یکی دیگر از اهرم‌های تشویق مردم این است که 20 درصد معادل هزینه سواددار کردن فرد بیسواد به وی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه دلایل ظهور بیسوادی در کشور می‌تواند عوامل فردی، محیطی آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشد، به نحوه شمارش بیسوادان اشاره کرد و افزود: استفاده از آمار سطحی و سرشماری نفوس از انواع سرشماری‌های بی‌سوادان محسوب می‌شود زیرا هر کشور نسبت به روش‌های خود الگویی را برای سرشماری بیسوادان دارد.

وی با بیان اینکه براساس سرشماری سال 1390 در کشور ما 9 میلیون و 719 نفر خود را فاقد مهارت‌های اولیه سواد اعلام کردند و 10 میلیون و 600 هزار نفر نیز خود را کم‌سواد دانسته‌اند، افزود: از آنجاکه جامعه هدف ما در حوزه سوادآموزی سنین بین 10 تا 49 سال پیش بینی شده است، لذا براساس آمار حدود 10 میلیون نفر بیسواد در این رده سنی در کشور وجود دارد.

وی با بیان دلایل کاهش تعداد و درصد بیسوادی گفت: مسدود نبودن ورودی بیسوادی، کمبود منابع مالی و ماندگاری ضعیف مهارت کسب شده و بازگشت به بیسوادی از این دلایل هستند.

باقرزاده در ادامه با بیان اینکه بیسوادی محصول عدم ورود افراد به مراکز آموزش رسمی و غیر رسمی است، افزود: آموزش و پرورش حق هر انسانی است تا در سایه خردورزی و تفکر مسیر صحیح زندگی را انتخاب کند.

وی تصریح کرد: انسان‌ها باید روش تصمیم‌گیری درست را در سیستم آموزش فرا بگیرند و سواد یعنی مجموعه‌ای از توانایی‌ها که به انسان کمک می‌کند تا بتواند آگاهانه و با اختیار در امور جامعه شرکت کرده و بتواند زندگی خود را مدیریت کند.

باقرزاده با بیان اینکه تفکر و تعقل یک مهارت بوده و اندیشیدن و تعقل یک امر اکتسابی است، افزود: جامعه امروز ما محصول تفکر و اندیشه است و تعلیم و تربیت از این جهت اهمیت دارد که اهل تفکر را تربیت می‌کند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group