شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

با کاهش 50 درصدی میزان بارندگی‌ها در شهرستان ساوه نسبت به مدت مشابه می‌توان گفت که دیگر باید نیمه خالی لیوان را در این شهرستان دید.

 

"نقی بهجت" مدیر امور منابع آب ساوه با حضور در دفتر ایسنای ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ مرکزی- افزود: خبر کاهش 50 درصدی میزان بارندگی‌ها در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه ناگوارترین خبر در حوزه آب است.

وی افزود: کاهش نزولات آسمانی که منجر به افت آب‌های زیرزمینی شده از یک طرف و از طرف دیگر برداشت‌های بی رویه منابع آبی، موجب نشست زمین در برخی از مناطق این شهرستان شده است.

وی ادامه داد: نشست زمین پدیده‌ای است که در اثر آن سطح زمین بتدریج و در برخی موارد ناگهانی فرو می‌نشیند و باعث ایجاد شکاف‌هایی در زمین شده و بر روی الگوی جریان‌های زیرزمینی و سطحی، تغییر کیفیت آب‌های زیرزمینی، تغییر شکل سطح زمین و سیل‌خیزی منطقه تاثیرگذار است.

این مقام مسئول در امور منابع آب ساوه با بیان اینکه در پنج سال گذشته افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت ساوه به طور متوسط 2.5 متر در هر سال بوده است، افزود: در 25 سال اخیر منابع آب‌های زیرزمینی دشت ساوه بیش از 35 متر افت داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از 90 درصد آب‌های زیرزمینی ساوه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: عدم تغییر در شیوه کشاورزی و تداوم آبیاری سنتی در این بخش میزان هدررفت آب را تشدید می‌کند.

به گفته وی، برداشت بی‌رویه و افت آب‌های زیرزمینی که نتیجه آن بروز پدیده نشست زمین است، نگرانی‌هایی برای تامین آب شرب و کشاورزی منطقه را به دنبال خواهد داشت.

وی جلوگیری از حفر چاه جدید، برداشت از چاه‌های کشاورزی براساس پروانه قانونی و تغییر الگوی کشت را برخی از راهکارهای مقابله با بحران آب در ساوه دانست و اظهار کرد: مصرف بیش از حد در بخش‌های مختلف، کاهش نزولات جوی و بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی آب از عوامل اصلی بروز این بحران است.

بهجت با بیان اینکه براساس نتایج مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده، افت سطح آب‌های زیرزمینی و کسری حجم مخزن در محدوده ساوه همچنان ادامه دارد، افزود: در راستای اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی با در نظر گرفتن خشکسالی‌های چند سال اخیر، چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده و ماموران گشت و بازرسی و اکیپ انسداد چاه‌های غیرمجاز با همکاری نیروی انتظامی با اخذ حکم انسداد از دستگاه قضایی از انجام تخلفات جلوگیری می‌کنند.

به گفته وی هر اقدامی برای حفاری غیرمجاز ممنوع بوده و با توجه به ماده 24 قانون توزیع عادلانه آب با هماهنگی دادستانی شهرستان بلافاصله اقدام به پرکردن و مسلوب‌المنفعه شدن چاه غیر مجاز خواهد شد.

وی افزود: در راستای صیانت از انفال و حفظ و حراست از منابع آب‌های زیرزمینی، تلاش شبانه‌روزی اکیپ گشت و بازرسی شهرستان ساوه منجر به پر و مسلوب‌المنفعه کردن 17 حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته شد و بیش از 40 دستگاه حفاری کشف و ضبط شد که از این تعداد 14 دستگاه تراکتور و مابقی سایر ادوات حفاری بوده است.

به گفته وی همچنین در خصوص متجاوزین حریم بستر رودخانه‌ها نیز اقدامات پیشگیرانه و برخورد قضایی با این متجاوزین بعمل خواهد آمد.

مدیر امور منابع آب ساوه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص آخرین وضعیت ذخیره آب در سد الغدیر این شهرستان نیز گفت: وضعیت آب موجود در سد الغدیر ساوه بحرانی است و فقط امکان توزیع 10 میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده این سد در دشت ساوه وجود دارد.

وی با بیان اینکه مقدار ذخیره آب در سد الغدیر ساوه نسبت به سال قبل حدود 70 درصد کاهش یافته است، افزود: مدیریت منابع آب شهرستان یکی از چالش‌های مهم است و جلسات متعددی برای ارائه راهکار های لازم و جلوگیری از هرگونه تبعات اجتماعی در شرکت آب منطقه‌ای مرکزی و فرمانداری شهرستان برگزار شده که بنا بر تصمیمات متخذه اقدام لازم به وقت مقرر انجام خواهد شد.

به گفته وی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده کشاورزان ساوه از کاشت محصولات زراعی پر آب‌بر منع شده‌اند و به منظور مصرف بهینه، میزان آب تحویلی به صورت سهمیه تخصیصی در اختیار کشاورزان قرار ‌می‌گیرد.

بهجت گفت: علت عدم ورود جریان آب مناسب به سد الغدیر و کاهش ذخایر آبی در پشت این سد کاهش آورد رودخانه قره‌چای به  سد الغدیر است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group