پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

دادستان عمومی و انقلاب ساوه از ممنوعیت عقد قرارداد پیش فروش ساختمان توسط مشاورین املاک خبر داد و گفت مشاورین املاک حق تنظیم این قرارداد را ندارند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی "حجت‌الله درودگر" در پنجمین همایش سالانه هم‌اندیشی مشاورین املاک شهرستان ساوه افزود: براساس قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب سال 1389، قرارداد پیش‌فروش و نیز قرارداد واگذاری حقوق و تعهدات ناشی از آن باید با رعایت ماده دو این قانون از طریق تنظیم سند رسمی نزد دفاتر اسناد رسمی و با درج در سند مالکیت و ارسال خلاصه آن به اداره ثبت محل صورت گیرد.

وی بیان کرد: مشاورین املاک باید پس از انجام مذاکرات مقدماتی، طرفین را جهت تنظیم سند رسمی قرارداد پیش‌فروش به یکی از دفاتر اسناد رسمی ارجاع دهند و نمی‌توانند شخصا مبادرت به تنظیم قرارداد پیش‌فروش کنند.

به گفته وی بخشی از دعاوی حقوقی مربوط به اختلاف، پیرامون پیش‌فروش ساختمان است که در بنگاه‌های معاملات ملکی نیز منعقد شده است.

دادستان ساوه از عزم جدی دستگاه قضایی برای جلوگیری از ورود چنین پرونده‌هایی به دادگستری خبر داد و بر نظارت بیشتر بر فعالیت مشاورین املاک تاکید کرد.

میانگین 12 ساله برای خانه‌دار شدن در ایران

به گزارش ایسنا، عضو هیئت مدیره شرکت انبوه‌سازی کهن‌دژ ‌کاوه نیز در این همایش گفت: یکی از خصوصیات مشاورین املاک برخورداری از صفت ارزشمند امانتداری است.

"سید جعفر شیخ‌الاسلامی" امانتداری را دارای ویژگی رحمت اجتماعی دانست و افزود: خریدار در خیلی از مواقع اعتماد خود را به صورت امانت در اختیار مشاورین املاک قرار می‌دهد.

وی با بیان شرایط اساسی صحت معامله گفت: قصد طرفین و رضای آنها، اهلیت طرفین، معین بودن موضوع معامله و مشروعیت جهت معامله از شرایط صحت معامله است.

وی با بیان اینکه ملک یک منبع پایدار و مطمئن برای سرمایه‌گذاری است، افزود: مشاورین املاک باید کلیه مدارک لازم را بررسی و اقدام به انجام معامله کنند تا حقوقی از طرفین ضایع نشود.

این انبوه‌ساز مسکن در ساوه با بیان شاخص دسترسی مسکن در کشور گفت: آمارها بیانگر آن است که در کشورهای توسعه‌یافته افراد با پس‌انداز پولشان در فاصله زمانی بین سه تا پنج سال صاحب مسکن می‌شوند اما، در کشور ما با درآمد متوسط ماهانه یک میلیون و دویست هزار تومان، 12 سال طول می‌کشد تا یک خانواده صاحب خانه شود.

به گفته وی تاکید متولیان تامین مسکن بر این است که با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های جامع مسکن در افق 1405 این شاخص به هشت سال کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: از این رو وظیفه مشاورین املاک برای تامین مسکن مردمی که سال‌ها پس‌انداز خود را جمع‌آوری می‌کنند تا سرپناهی داشته باشند بسیار اهمیت دارد.

ملک از منابع مطمئن ثروت و سرمایه پایدار است

به گزارش ایسنا، "فرامرز خسروی" رئیس اتحادیه مشاورین املاک ساوه نیز در این مراسم گفت: مشاورین املاک، امانتداران، حافظان اقتصاد خانواده‌ها و معین امنیت اقتصادی و اجتماعی جامعه هستند.

وی به جایگاه مشاورین املاک در جامعه پرداخت و افزود: همه می‌دانیم که پزشکان با سلامتی جسم و روح انسان‌های یک جامعه سرو کار دارند، مسلما بهره‌وری سلامت جسمی یک جامعه مرهون و مدیون زحمات و آموزش‌های تخصصی پزشکان جامعه است.

خسروی بیان کرد: مشاورین املاک نیز با سلامتی اقتصاد یک جامعه سروکار دارند، مسلما بهره‌وری اقتصادی خانواده‌ها در بخش مسکن بستگی به میزان تعهد و تخصص یک مشاور املاک دارد تا با ارائه راهکارهای درست به سهم خود باعث پویایی اقتصاد خانواده و جامعه شود.

به گفته وی امروز ملک یکی از منابع مطمئن ثروت و سرمایه پایدار است و نقش مشاورین املاک در اقتصاد پایدار جامعه بسیار پررنگ است.

وی اضافه کرد: چنانچه دفاتر املاک با تکیه بر آگاهی حقوقی و دانش فنی و مهندسی و ایمان و تخصص و تجربه و شرافت و عزت شغلی بتوانند امنیت روحی جامعه را ترمیم و پویا کنند، به تعبیری آنان را باید بازوان قدرتمند و تاثیرگذار دادگستری، شهرداری، راه و شهرسازی و نظام مهندسی دانست و حتما در خور حمایت و تعامل مسئولین و مدیران شهری خواهند بود تا با فرهنگ‌سازی درست جایگاه حقیقی آنها تثبیت یابد.

خسروی افزود: چنین قشری با این حساسیت شغلی، ضمن برخورداری از عزت و شرافت شغلی و کوشش در اعتلای شخصیت، نیازمند تبحر و تخصص و تعهد هستند که فقط از راه آموزش حقوق و سواد کافی جهت درک مفاهیم و بکارگیری قانون میسر است و این امر منجر به ارتقای کیفی و کمی خدمات‌دهی دفاتر املاک خواهد شد.

وی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی در خصوص فعالیت صحیح مشاورین املاک پرداخت و افزود: باید در راستای برنامه‌ریزی و مدون کردن قوانینی که بتواند شرایط اخذ پروانه‌ی کسب مشاورین املاک را جهت اشخاصی که دارای سطح فهم و سواد کافی باشند اقدام کرد.

به گفته وی با توجه به اینکه الفاظ حقوقی غالبا عربی بوده و اصطلاحات فنی مهندسی کاملا تخصصی هستند، مسلما فعالیت در این رشته سواد و معلومات بالایی می‌خواهد.

وی با تاکید بر اینکه تقدم پیشگیری بر درمان یکی از اصول مهم پزشکی است، افزود: این امر در مسائل اخلاقی و شرعی نیز پذیرفته شده و از این رو پیشگیری از وقوع جرم بسیاری از عملکردهای ادارات و مسائل اجتماعی در بخش‌های مختلف را در بر می‌گیرد و طبیعتا رعایت اصول پیشگیری از وقوع جرم در حیطه کاری مشاورین املاک نیز ضروری بوده و با توجه به اینکه منشاء بسیاری از اختلافات و دعاوی حقوقی بی‌دقتی مشاورین املاک در تنظیم قراردادهاست، باید تلاش کنیم با رعایت سطر به سطر و ماده به ماده قانون اعتماد مردم به مشاورین املاک به عنوان تنظیم‌کنندگان قرارداد حفظ شده و از طریق آشنا کردن مردم با قوانین، از وقوع جرم پیشگیری کنیم.

به گفته وی متاسفانه نحوه کنونی صدور پروانه کسب مشاورین املاک چون سایر صنوف بدون لحاظ الزاماتی که زمینه ساز سلامت این حوزه خواهد شد تدوین شده و مسلما این روند نیازمند بازبینی و اصلاح است.

خسروی افزود: در حال حاضر به علت تعارضی که بین قوانین ثبتی و مدنی وجود دارد معاملاتی که وفق قانون مدنی با اسناد عادی تنظیم می‌شود و تمامی شرایط بیع را داراست، بعنوان سند عادی و مبایعه‌نامه‌ی معتبر شناخته نمی‌شوند و تنها، سند رسمی تنظیمی دفاتر رسمی قابل قبول است که این مسئله باعث اختلاف طرفین می‌شود.

وی گفت: از طرفی دفاتر املاک در قانون نظام صنفی به عنوان یک صنف شخصی شناخته شده‌اند و چنانچه فعالیت آنان در چارچوب قانون مربوطه باشد که هست، دفاتر املاک هم رسمیت قانونی دارند و هم مورد حمایت قانون هستند، در نتیجه اسناد و مبایعه‌نامه‌های تنظیمی توسط مشاورین املاک، محکمه‌پسند هستند.

وی خاطرنشان کرد: بنظر می‌رسد دفاتر املاک چنانچه تحت پوشش سامانه مشخصی باشند به واحدهای مسئول و قانونمندی تبدیل شده و باعث کاهش دعاوی و اختلافات نیز خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک ساوه در ادامه، با تشریح عملکرد این مجموعه گفت: وارث اتحادیه‌ای بودیم که نابسامانی شدیدی داشت و منهای آن، دید آحاد مردم نسبت به مشاورین املاک ساوه نامناسب و زشت بود، بطوریکه شرافت و عزت شغلی آنان مورد توهین و تمسخر قرار می‌گرفت.

وی گفت: از همان ابتدا با جدیت و غیرت مضاعفی با حمایت و تعامل مسئولین و مدیران شهر ساوه و مشاوره با کارشناسان اتحادیه کشوری شروع به فعالیتی بالقوه و چند جانبه کردیم، بطوریکه در عرض یکسال رتبه‌ی اول اتحادیه کشوری را اخذ و پس از آن با همکاری و همدلی اعضا طی دو سال متوالی بعنوان اتحادیه برتر کشور شناخته شده و مورد تقدیر ریاست جمهوری قرار گرفتیم.

خسروی گفت: تاکنون نسبت به تشکیل کلاس‌های آموزشی مداومت شده است. اعضای فعال فعلی قریب به 400 واحد صنفی با پروانه کسب هستند که تمام کلاس‌های آموزشی و توجیهی را سپری کرده‌اند.

وی بیان کرد: طی سال‌های گذشته، ساختمان اتحادیه را با تعمیر و مرمت از وضعیت مسکونی به اداری تبدیل و تمامی سیستم‌ها و تجهیزات روز را در آن بکار بستیم.

خسروی گفت: طی سال‌های گذشته با همایش‌ها و کلاس‌های آموزشی و چاپ کتاب کلیات تفصیلی نظام حقوقی و معاملاتی، شاهد ارتقاء سطح دانش فنی و معلومات عمومی اعضا بودیم و البته در سال 94 آموزش قانون نظام صنفی، احکام معاملات، اصول و فنون مذاکره(با گرایش معاملات املاک )، مکاسب و مدیریت برخورد و فنون فروش جزو برنامه‌های آموزشی بوده است.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group