پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

به گفته کارشناس مسئول باغبانی و گلخانه‌های جهاد کشاورزی ساوه کمبود منابع آبی و بروز پدیده خشکسالی کشاورزان این شهرستان را به سمت اصلاح الگوی کشت می‌برد و به نظر می‌رسد مبارزه با خشکسالی در ساوه به برگ برنده‌ای برای زرشک تبدیل شده و این محصول بتواند در این شهرستان جای امنی برای خود باز کند.

 

"علیرضا ارباب" افزود: با اجرای صحیح الگوهای کشت، می‌توان با تکیه بر منابع داخلی از کشاورزی به عنوان عنصر تعیین‌کننده در توسعه پایدار کشور بهره برد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بیشترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص داده است، افزود: در روند تغییر الگوی کشت باید کشت‌هایی جایگزین شوند که با نیاز آبی کمتری ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه جهاد کشاورزی ساوه در خصوص اصلاح الگوی کشت در شهرستان، گفت: با توجه به اینکه سابقه کشت پایه‌های زرشک در مناطق غرق‌آباد و نوبران به صورت پرچین وجود داشته، لذا توسعه کشت این محصول در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی محصول زرشک مقاومت نسبی به کم آبی و حتی شوری خاک دارد لذا، درصدد برآمدیم از شهرستان قائن استان خراسان جنوبی به صورت آزمایشی و ترویجی هزار پاجوش زرشک به شهرستان وارد کنیم.

وی با اشاره به آغاز کشت این محصول از اسفندماه سال گذشته در منطقه غرق‌آباد و نوبران و بخش محدودی از بخش مرکزی ساوه افزود: در صورت موفقیت‌آمیز بودن کشت زرشک و سازگاری آن با شرایط اقلیمی این شهرستان، کشت این محصول نقطه عطفی در شهرستان برای توسعه کشت محصولات مقاوم به کم آبی و شوری خاک خواهد بود.

این کارشناس جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به اینکه عملکرد این محصول از سال سوم آغاز خواهد شد و از سال پنجم به مرحله اقتصادی می‌رسد، افزود: عملکرد این محصول چهار الی شش تن در هکتار است و بسته به نوع برداشت، دو تن محصول خشک برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه محصول زرشک به دو قسمت پفکی و دانه‌اناری تقسیم می‌شود، اضافه کرد: متوسط قیمت فروش خشک هر کیلو زرشک 15 الی 20 هزار تومان است.

به گفته ارباب، مقاومت به آفات و بیماری‌ها از دیگر مزایای کشت محصول زرشک است که می‌توان با اجرای آبیاری قطره‌ای، تغذیه باغات، برگزاری دوره‌های ترویجی و اصلاح و هرس، تولید زرشک را در شهرستان توسعه داد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group