يكشنبه 9 ارديبهشت 1403 | Sunday 28 April 2024

فعالان اجتماعی و سیاسی از مهمترین اقشار در هر جامعه‌ای هستند، آنها به شدت به سرنوشت خودشان، مردم شان و کشورشان حساسند، پس مدام مطالبه گری می کنند و عموما ساکت نمی نشینند و انتخابات یکی از فرصت های نقش آفرینی آنان در مسیر مطالبه گری و حمایت و حفاظت از این آب و خاک است.

بر این اساس بر آن شدیم تا در نشستی با چند تن از آنان، نظرات شان درخصوص ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو را جویا شویم و آنان به این سوال که «چرا رای بدهیم» پاسخ دادند.

حضور در انتخابات، رفتار عاقلانه‌ای که به تکامل و توسعه می‌انجامد

یک فعال سیاسی و اجتماعی در اینباره گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی قانون اساسی به تصویب رسید و در فصل اول آن شکل حکومت، جمهوری اسلامی تعیین شد و جمهوریت به عنوان یکی از مولفه‌های نظام اسلامی مورد تاکید قرار گرفت.

«مصطفی سرخیل» با بیان اینکه جمهوریت نظام متاثر از آرای آحاد مردم است، تصریح کرد: در ابتدا اراده سیاسی مردم تعیین کننده نوع نظام سیاسی بوده و سپس تثبیت آن در ادامه راه اتفاق می افتد. بنابراین به استناد قانون اساسی، انقلاب اسلامی زمانی می‌تواند به تکامل برسد و اهداف خود را محقق کند که بواسطه اراده و مشارکت سیاسی و حقوقی مردم حضوری معنادار و پرشور در انتخابات داشته و نظام سیاسی را به تثبیت برساند.

وی با بیان اینکه لازمه پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور تثبیت جمهوریت نظام اسلامی است، گفت: حضور در انتخابات کردار و رفتار عاقلانه‌ای است که به تکامل و توسعه اجتماعی سیاسی کشور می‌انجامد. بدین معنا که ضرورت حضور مردم در این فریضه مهم که ظرفیت‌های قانونی مربوط به آن پیش بینی شده است، در واقع توسل و تمسک به اندیشه ارزشمندی است که به بالندگی و اقتدار کشور کمک می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم تبیین دستاوردهای حضور حداکثری در انتخابات گفت: مردم باید در هر شرایط و اوضاع سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور در این حماسه سیاسی حضوری تاثیرگذار داشته باشند چرا که انتخابات امری است که امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه را رو به جلو می‌برد.

این حقوقدان و مدرس دانشگاه در ادامه حضور حداکثری در انتخابات را کمک به تبلور حقانیت و مشارکت مردمی در شکل گیری یک حکومت دموکراتیک اسلامی دانست و تصریح کرد: بنابراین از نقطه نظر حقوق اساسی و حقوق عمومی، حضور در انتخابات فریضه‌ای است که ساختار نظام سیاسی هر کشوری وابستگی شدید به آن دارد.

وی حضور در انتخابات را مصداق عمل به دستورات الهی دانست و افزود: وابستگی به اراده و آرای مردم یک نقطه قوت در کشورهای دموکراتیک سیاسی است و از نقطه نظر حقوق اساسی ضروری است که مردم با شرکت در انتخابات به وظیفه قانونی و تکلیف شخصی خود عمل کنند.

چرا رای بدهیم؟

سرخیل در ادامه حق رای را ناشی از کرامت انسانی دانست و با تاکید بر ضرورت حضور در انتخابات از منظر شرعی، حقوقی، قانونی، عقلی، تاریخی، سیاسی و تطبیقی گفت: در نظام اسلامی این موضوع در ساختار سیاسی و در کالبد نظام سیاسی پیش بینی شده است.

انتخابات قوی، هزینه های توسعه ملی و بین المللی را کاهش می دهد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات موجب اعتلای سیاسی و اعتلای اقتدار می‌شود، افزود: وقتی در عرصه بین المللی اقتدار نظام مبتنی بر آرای مردم باشد لذا مشروعیت و مقبولیت در نظام سیاسی افزایش پیدا خواهد کرد و هزینه‌های کمتری در جهت توسعه در جهان خواهیم پرداخت و در مقابل، مشارکت حداقلی برای نظام هزینه بردار خواهد بود.

این فعال سیاسی و اجتماعی گفت: با گذشت ۴۵ سال از انقلاب مردم باید به این باور رسیده باشند که در کنار حضور حداکثری دیدگاه آنان در انتخاب نماینده آینده مجلس نباید متاثر از تعلقات قومی و قبیله‌ای باشد چرا که انتخاب یک فرد برای دستگاه قانونگذاری باید براساس شایسته سالاری و کارآمدی باشد لذا انتخاب اصلح یک ضرورت است و قرار است کسی انتخاب شود که بتواند مدافع حقوق موکلین خود باشد.

وی تصریح کرد: نماینده مجلس باید برخوردار از مهارت‌های لازم علمی، عملی، دانش و بینش، تخصص و تعهد باشد تا بتواند از حقوق حقه مردم حوزه انتخابیه و ملت ایران دفاع کند. نماینده‌ای را باید انتخاب کرد که در جریان انجام وظیفه قانونگذاری، تحقیق و تفحص، نظارت بر حسن اجرای قوانین و ... از نظام سیاسی کشور دفاع کند.

 حکومت متعلق به مردم است

وی با تاکید بر لزوم دقت مردم در انتخاب نمایندگان مجلس گفت: امروزه متعاقب اندیشه‌های بزرگان حوزه‌های مختلف فلسفه و سیاست این تصور و تفکر وجود دارد که حکومت متعلق به مردم است و اگر بپذیریم براساس نظام مردم سالاری دینی که به عنوان یک الگو در جهان مطرح می‌شود، حکومت متعلق به مردم است، لذا پذیرش این موضوع که مردم در انتخاب نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی تاثیرگذار هستند به عنوان یک اصل مورد پذیرش واقع شده و چون حاکمیت از آن مردم است باید در انتخاب خود دقت لازم را داشته باشند.

سرخیل تصریح کرد: مردم وقتی به این باور برسند که حکومت ابزاری برای تامین سعادت، رفاه، آرامش و آزادی مردم، حقوق فردی و اجتماعی است و در تعیین شکل حکومت تاثیرگذارند، لذا به این باور هم می رسند که انتخاب اصلح یک حق برای آنها و البته تکلیفی بزرگ است.

در جمهوری اسلامی نمی توان انتخابات را نادیده گرفت

یک فعال رسانه‌ای نیز، در گفت‌وگو با ایسنا، انتخابات را یک شاخص مهم، مولفه قدرت ساز و علَم جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ما نمی‌توانیم از جمهوریت و اسلامیت انقلاب و نظام اسلامی سخن بگوییم و در آن انتخابات و صندوق رای را نادیده بگیریم.

«روح‌الله عالم‌زاده» گفت: ویژگی ممتاز انقلاب اسلامی که حداقل در دو قرن اخیر یک تحول نادر به شمار می‌رود، مردمی بودن آن است، یعنی شما با به سرانجام رسیدن یک تحول و خیزش تماما مردمی در بهمن ۱۳۵۷ مواجه هستید که در آن اکثریت مطلق مردم یک کشور، خواهان تغییر ماهیت حکمرانی با تاکید بر بنا شدن آن بر اسلامیت و جمهوریت شدند و این اراده و خواست خود را در فروردین ۱۳۵۸ با حضور آزادانه در پای صندوق رای نشان دادند و به دنیا اعلام کردند که ما «جمهوری اسلامی ایران را می خواهیم، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش» و حتما مفهوم ابراز این اراده مردمی با ابزار صندوق رای آن بود که ملتی می‌خواهد سرنوشت خویش را با آراء خود و دخالت مستقیم خود تعیین کند و این یک پیام روشن بود.

وی افزود: آن عاملی که باعث کم رمق شدن انتخابات و صندوق رای شود، در حقیقت مبنای انقلاب اسلامی و بنیان فکری و اساس حکمرانی مدنظر امامِین انقلاب را نشانه رفته است و عملی مردود و محکوم است.

عالم زاده اظهار کرد: به عقیده بنده بنای یک حکمرانیِ مطلوب و دموکراتیک در کشور با پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص با برگزاری اولین رفراندوم و حضور قاطبه مردم در پای صندوق رای در فروردین ۱۳۵۸ شکل گرفت و حضرت امام خمینی(ره) با آن هوش و درایت سیاسی خود و تاکیدی که بر تعیین نظام سیاسی کشور از طریق صندوق رای داشتند، بزرگترین خدمت را به ایجاد یک نظام مردم سالار دینی کردند و اگر امروز می‌بینید که ایران اسلامی در ۴۵ سالگی خود بیشترین انتخابات و رجوع مردم به صندوق رای را تجربه کرده و همواره پشتوانه مردمی خود را به رخ دنیا کشیده است به مدد تفکر سیاسی و اندیشه تابناک حضرت امام و مقام معظم رهبری است.

هراس دشمنان از پشتوانه مردمی نظام اسلامی

وی با تاکید بر اینکه از شاخصه‌های ممتاز انقلاب اسلامی ما، تولید قدرت در عرصه های مختلف اعم از علم و فناوری، نظامی و ... است، اما قطعا مهمترین عنصر و مولفه قدرت ساز ما، انتخابات و صندوق رای بوده است، تصریح کرد: اگر می‌بینید دشمن عنود و تا بن دندان مسلح ما، تحت هیچ شرایطی جرات حمله و تجاوز به مرزهای آبی و خاکی ما را ندارد، حتما به جهت بیم از توان نظامی ماست، اما بیش از همه، آنچه که موجب بازدارندگی و عامل اقتدار ما در طول این سال‌ها شده، پشتوانه مردمی نظام است که ظهور و بروز آن را همواره در انتخابات‌های متعدد دیده‌ایم.

چرا رای بدهیم؟

 این فعال رسانه‌ای گفت: امروز می‌بینید برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس عمدتا کیف پول دولت های غربی و ایالات متحده و مشتری دائمی انواع و اقسام تسلیحات و هواپیماهای پیشرفته آنان هستند و به جهت آنکه حتی یک صندوق میوه را هم به جای صندوق رای تجربه نکرده‌اند، همواره کشورهای اجیر و اسیر قدرت‌های دنیا هستند.

تحریم انتخابات، تحریم یک مولفه قدرت‌ساز

عالم‌زاده گفت: هر کس، و لو آن فردی که این نظام را قبول ندارد، اگر به ایران قوی و حفظ تمامیت ارضی کشور، آنهم در منطقه‌ای که همه جای آن ناامنی و بعضا آتش جنگ شعله ور است می‌اندیشد، باید به خاطر ایران اسلامی در انتخابات شرکت کند و فهم سیاسی و  لااقل تعصب ملی خود را در این برهه حساس نشان دهد.

وی گفت: ما قطعا در کشور با مشکلاتی مواجهیم، قطعا در عرصه تحقق عدالت عقب هستیم، قطعا مردم از مضایق اقتصادی فراوانی در رنج‌ هستند، اما آیا رها کردن انتخابات و صندوق رای، چاره ساز است و آیا امنیت ملی ما را دچار مخاطرات جدی نخواهد کرد؟ و به واقع اگر صندوق های رای را رها کنیم، نسخه شفابخش دیگری برای رفع برخی کاستی‌ها و تضییقاتی که به آن مبتلا هستیم، خواهیم یافت؟

این فعال حوزه رسانه در ادامه اظهار کرد: امکان دارد که عده‌ای به زعم خود حتی به عملکرد برخی نهادهای قانونی از قبیل شورای نگهبان یا هیات‌های اجرایی هم معترض باشند، اما آیا عقلانی است که اعتراض خود را با تحریم انتخابات نشان دهند و با تحریم این مولفه قدرت ساز، کیان یک کشور را به خطر بیندازند؟

وی افزود: آیا آن کسانی که بر طبل مشارکت پایین و تحریم انتخابات می‌کوبند نمی‌دانند که حرف و اقدامشان بازی در زمین دشمنان ایران اسلامی، رفتاری انحرافی و همان گناه نابخشودنی است که عده ای در سال ۱۳۸۸ مرتکب شدند؟

عالم زاده در ادامه، نارضایتی مردم از عملکرد مسئولین در برخی عرصه‌ها خصوصا عرصه اقتصادی را به حق دانست و افزود: ناکارآمدی بعضی  کارگزاران در کنار هجمه دشمنان، یک خروجی و مخرج مشترک دارد و آن هم ناامید کردن مردم و در نتیجه کمرنگ کردن حضور مردم است که البته ملت بصیر ما بی لیاقتی چند مسئول در دولت‌های مختلف را هرگز به پای نظام و انقلاب نخواهند گذاشت، اما در هر صورت این عملکردها قطعا تاثیرات سوء دارد و این واقعیت انکارناپذیری است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

تعارف جناحی، قومی و قبیله ای ممنوع

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت انتخاب کاندیدای اصلح گفت: انتخاب کاندیدای اصلحی که از مراتب تدین، تخصص، تعهد و روحیه انقلابی برخوردار باشد، موجب شکل گیری یک مجلس قوی و در تراز انقلاب اسلامی خواهد شد و اتفاقا یک مجلس قوی است که می تواند رافع برخی نابسامانی‌ها و بی کفایتی‌ها باشد، چرا که یک نماینده مقتدر و متخصص که وامدار جناح‌ها و کانون‌های قدرت نباشد، می‌تواند با وضع صحیح قانون و نظارت جدی بر حسن اجرای آن، کشور را از ناکارآمدی‌ها برهاند و اگر ما در انتخاب یک نماینده اصلح دچار تعارفات سیاسی و جناحی و قبیله ای شویم، بدون هیچ تردیدی مرتکب خیانتی بزرگ شده‌ایم.

عالم زاده گفت: بر همه ما تکلیف است که عینک سیاسی، جناحی و قبیله‌ای را از چشم برداریم و با شناخت کامل از سوابق مدیریتی و عملکرد کاندیداها و با لحاظ مراتب تدین، تخصص، توانمندی و سلامت آنان، در شکل گیری یک مجلس قوی و به معنای واقعی کلمه انقلابی، گام برداریم و انتخابات مجلس دوازدهم را به صحنه حضور پر شور و شعور خود تبدیل کنیم.

کاهش مشارکت مردم مساوی با طمع ورزی دشمنان و تشکیل مجلس ضعیف

یک فعال فرهنگی و اجتماعی نیز در پاسخ به این سوال که چرا باید رای بدهیم، اظهار کرد:  کاهش مشارکت مردم در انتخابات فرصتی برای طمع ورزی دشمنان و کاهش امنیت و در عین حال افزایش تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی از سوی بدخواهان نظام اسلامی است.

«افسانه ظاهری» با اشاره اینکه دشمنان انتخابات را یک رویداد غیرضروری قلمداد می‌کنند، افزود: برای خنثی سازی سناریوی دشمنان مبنی بر نه گفتن به انتخابات، باید در اهمیت حضور در انتخابات تامل کرد و بدانیم که مشارکت در سرنوشت خویش گامی در جهت اصلاح امور است، نه پاک کردن صورت مسئله و اینکه بدانیم مشارکت حداقلی فضا را برای ورود افرادی که از شایستگی لازم جهت کسب اکثریت آرای مردم برخوردار نیستند فراهم خواهد کرد.

وی بیان کرد: کاهش حداقلی میزان حضور مردم در پای صندوق‌های رای علاوه بر اینکه فرصت را برای توطئه افکنی دشمنان علیه نظام فراهم می‌کند موجب خواهد شد تا افراد شایسته انتخاب نشوند و مجلسی تشکیل خواهد شد که نمایندگان آن توانمندی و کارآمدی لازم را برای وضع قوانین متناسب با نیاز کشور نداشته باشند.

با هر تفکر و سلیقه سیاسی نباید منفعلانه عمل کرد

ظاهری در ادامه گفت: با هر تفکر و سلیقه سیاسی برای اعتلای ایران اسلامی باید حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای محقق شود و منفعلانه عمل نکرد. در سایه مشارکت حداکثری می‌توان از مجلس تشکیل شده مطالبه گری به موقع و سازنده کرد و نظارت عام بر عملکرد نمایندگان داشت.

چرا رای بدهیم؟

وی با بیان اینکه حضور در پای صندوق‌های رای تجدید میثاق با آرمان‌های نظام و رهبری و عمل به وصیت شهداست، تصریح کرد: انتخاب اصلح در کنار حضور حداکثری شالوده تشکیل مجلسی مقتدر است و پیشرفت کشور در گرو تشکیل مجلس توانمند است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: نماینده‌ای باید روانه خانه ملت شود که علاوه بر انجام وظایف ذاتی نمایندگی که همانا قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است بر تمامی مسائل و مشکلات جامعه اشراف داشته باشد و با درایت و مدیریت ذاتی و اکتسابی در راستای رفع مشکلات مردم به درستی عمل کرده و در کوتاهترین زمان ممکن برای رفع مشکلات اقدام کند.

مشورت، عنصر اساسی موفقیت

وی در ادامه، مشورت با نخبگان و متخصصین دلسوز توسط نماینده مجلس را راهکار اصولی و درست برای حل مسئله دانست و افزود: انتظار نمی رود که یک فرد به تمامی مختصات مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مشرف باشد و باید برای اشرافیت کامل به موضوعات از ظرفیت نخبگان و کارشناسان بهره ببرد.

ظاهری به در نظر گرفتن مشکلات قشر جوان توسط قانونگذار تاکید کرد و گفت: براساس استاندارد جهانی هر قانونی باید هر ۱۵ سال یکبار با تغییر نسل، اصلاح شود و مورد بازنگری قرار گیرد مانند درختی که هرس شده و مجددا شکوفا می‌شود.

وی با بیان اینکه یک نماینده باید فردی باشد که در رزومه خود مردمی بودن را سرلوحه کارهای خویش بداند و با برخورداری از فن بیان قوی از مواضع نظام دفاع کرده و مطالبه گر خواسته‌های موکلین خود باشد، بیان کرد: یک نماینده در درجه اول باید یک حقوقدان تمام عیار باشد البته این بدان معنا نیست که نماینده برخوردار از مدرک وکالت باشد بلکه باید حقوق عامه و شهروندی را اشراف کامل داشته و از آن دفاع کند. یک نماینده باید دانش سیاسی و بینش عمیق سیاسی داشته باشد تا در سایه تعاملات صحیح اقدامات ماندگاری از خود برجای بگذارد.

حضور در انتخابات، تجدید بیعت با نظام و رهبری است

یک فعال دانشجویی نیز گفت: وقتی تمامی هیمنه جبهه باطل در مقابل نظام اسلامی ایستاده است و مدام در پی توطئه افکنی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی ۴۵ ساله است این پیام مخابره می شود که هوشیاری و بصیرت مردم باید افزایش یابد.

«میلاد وحدت» به راه اندازی کمپین‌های رسانه ای توسط بدخواهان نظام اسلامی برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: امپراطوری رسانه‌ای دشمن دائما برای مقابله با انتخابات پمپاژ خبری می‌کند و بر طبل عدم حضور در پای صندوق‌های رای می‌کوبد.

وی تصریح کرد: این رفتار دشمن این سوال را در اذهان مردم متبادر می‌کند که مگر قرار است چه اتفاقی به وقوع بپیوندند که دشمن اینگونه در تلاش است و این چه اتفاقی است که جبهه باطل را نگران کرده است.

فرمانده حوزه بسیج دانشجویی شهید علم الهدی ساوه با تاکید بر اینکه حضور در انتخابات، تجدید بیعت با نظام و رهبری است، تصریح کرد: جریان ضدانقلاب با سناریوهای مزدورانه، تشویق و ترغیب به نیامدن پای صندوق رای را در دستور کار خود قرار داده است.

وی بیان کرد: مردم در طول ۴۵ سال عمر با برکت انقلاب اسلامی همواره نشان داده اند که هیچگاه صندوق رای را تنها نگذاشته و اصولا با صندوق های رای قهر نکرده اند و امسال نیز مانند سال های گذشته همین رویه را انتخاب کرده و پای کار مسئله مهم نظام که انتخابات است هستند.

وی با بیان اینکه اقتدار، امنیت، پیشرفت و بالندگی نظام اسلامی در گرو مشارکت حداکثری مردم است، اظهار کرد: بلوغ سیاسی و تفکر ملت ایران مبتنی بر حضور آنها در صحنه بوده و سرنوشت کشور را مشارکت و حضور مردم تعیین می‌کند.

وحدت در ادامه با بیان اینکه همانطور که حضور در انتخابات یک وظیفه است، گزینش خوب و آگاهانه هم یک وظیفه است، افزود: دینداری، بهره‌مندی از فهم و درک سیاسی، ساده زیستی، صداقت، بهره‌مندی از تخصص، تجربه و کارآمدی، شجاعت، مبارزه با فساد در سطوح مختلف، وامدار نبودن به مراکز قدرت و ثروت، عدم وابستگی به بیگانگان و تلاش برای خدمت صادقانه به مردم به جای قصد تصاحب قدرت و اندوختن ثروت از مهمترین معیارهای انتخاب نماینده آینده در مجلس شورای اسلامی است.

چرا رای بدهیم؟

وی افزود: توجه به تاریخ، تمدن و فرهنگ حوزه انتخابیه، توجه به مزیت‌ها و تبعات آن نظیر مزیت صنعتی و کشاورزی در شهرستانی نظیر ساوه، تلاش برای بهره مندی مردم حوزه انتخابیه از مزیت‌های ظرفیت‌های ایجاد شده در حوزه صنعتی و کشاورزی از جمله موضوعاتی است که باید نماینده مجلس مدنظر قرار دهد. اینکه یک صنعتگر یا کارخانه دار بدنبال سرمایه‌گذاری در یک شهرستان صرفا اقدام به ساخت یک باب مدرسه کند کافی نیست بلکه باید از تمام ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی آنها استفاده کرد. چرا باید در دومین شهرستان استان مرکزی، علیرغم دارا بودن آن از بزرگترین شهر صنعتی کشور، پس از انقلاب هنوز یک بیمارستان دولتی احداث نشده باشد.

وی بیان کرد: ساوه با مشکلاتی نظیر کم آبی، پائین بودن سرانه زیرساختی، ورزشی، آموزشی، تفریحی و ... مواجه است و یکی از وظایف نمایندگان پیگیری مطالبات و کمبودهای موکلین خود است.

به گزارش ایسنا، تنها 10 روز دیگر تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی مانده است. انتخاباتی که تلاش‌های دشمنان برای ایجاد فضای ناامیدی درخصوص آن با طراحی سناریوهای مختلف، ادامه دارد. آنها امیدوارند که بالاخره اینبار با کاهش حضور مردم در صحنه انتخابات مواجه باشیم، اما حضور معنادار ملت ایران در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن نوید برگزاری انتخاباتی پرشور با حضور حداکثری را می‌دهد.

تجربه نشان داده است که مردم با وجود گلایه‌ها و مشکلاتی که دارند اما در مواقع حساس پای کار نظام هستند و معتقدند که حضور حداکثری و انتخاب اصلح از مشکلات، گره گشایی خواهد کرد. اگر انتخاب مردم بر اساس شایسته سالاری باشد قطعا در حل‌وفصل مشکلات کشور تاثیرگذار خواهد بود.

حضور مردم در انتخابات، دشمن را به عقب نشینی وادار می‌کند و موجب تقویت اقتدار و بالندگی نظام اسلامی خواهد شد. قطعا حضور معنادار و پرشور مردم در ۱۱ اسفندماه اجازه نخواهد داد فضای سیاسی کشور تحت تاثیر تبلیغات منفی و غیرواقعی رسانه‌های معاند قرار گیرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group