يكشنبه 9 ارديبهشت 1403 | Sunday 28 April 2024

یک پزشک جراح و متخصص ارتوپدی گفت: عارضه سندرم کانال کارپال زمانی ایجاد می‌شود که یکی از اعصاب اصلی دست، به نام عصب مدیان در مچ تحت فشار قرار می‌گیرد.

دکتر جعفر توکلیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیماری سندروم تونل کارپ یا CTS نوروپاتی، ناشی از فشار به یکی از اعصاب اندام فوقانی بنام عصب مدیان در حین عبور از مسیر در مچ دست است، که باعث درد، گزگز و بی‌حسی در انگشت شست، سبابه، وسطی و نصف انگشت نشانه می‌شود.

وی در خصوص تشخیص بیماری گفت: بهترین و دقیق‌ترین راه تشخیص بیماری، گرفتن نوار عصب و عضله  از اندام‌های فوقانی توسط متخصص با تجربه طب فیزیکی و نورولوژی است تا بیماری CTS را از دیسک گردن و دیگر مشکلات اندام‌های فوقانی تشخیص دهد.

دکتر توکلیان بیان کرد: در نوار عصب و عضله شدت بیماری به سه مرحله خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می‌شود که مرحله خفیف با دارو و مراحل متوسط و شدید با جراحی که آن هم فقط یک برش کوچک روی کف دست است، درمان خواهد شد.

وی در ادامه گفت: علت و چگونگی ایجاد بیماری CTS به فعالیت‌های فیزیکی مربوط است و در شهر ساوه با توجه به استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور و اینکه بخش اعظمی از جمعیت شهرستان را جامعه کارگری تشکیل داده است بسیار شایع بوده و مراجعات متعددی به پزشکان ارتوپد در خصوص این عارضه انجام می‌شود.

این پزشک جراح و متخصص ارتوپدی در ادامه گفت: بیماری‌های شایع در مچ دست و انگشتان که ممکن است با CTS اشتباه گرفته شوند عبارتند از بیماری آرنج تنیس بازان (tennis elbow، آرنج گلف بازان (Golf elbow) و بیماری دکورون که علت این بیماری‌ها التهاب تاندون‌های اطراف مچ دست، ساعد و آرنج است و بهترین راه افتراق و تشخیص این بیماری از سندروم تونل کارپ معاینه دقیق توسط متخصص ارتوپدی است.

وی بیان کرد: توصیه می‌شود که فرد در صورت گزگز، درد و بی حسی در اندام‌های فوقانی به متخصص این اندام‌ها یعنی متخصص ارتوپدی با تجربه مراجعه کند تا از نظر نوع درمان و تشخیص بررسی شود و بهترین و ساده ترین درمان برای بیمار انجام شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group