شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

بر اساس نتایج مطالعه جدیدی که مجله‌ «ای‌آرجی اوپن ریسرچ» منتشر کرده‌ است، مصرف سبزیجات برگ‌دار مانند بروکلی و اسفناج که از ویتامین K (ویتامین کا) سرشارند به سلامت ریه کمک بسیاری می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از «نیویورک‌ پست»، گروهی از متخصصان دانمارکی دریافتند افرادی که میزان ویتامین K در بدنشان کم است، احتمالا دچار عملکرد ضعیف‌ ریه هستند. ممکن است این افراد به آسم، خس‌خس سینه و بیماری مزمن انسداد ریه مبتلا شوند.

به گفته متخصصان، تا پیش از انجام این مطالعه تاثیر ویتامین K روی ریه چندان شناخته نشده نبود.

بنابر یافته‌های مرکز تغذیه دانشکده عمومی هاروارد، ویتامین K در روغن‌های گیاهی و غلات نیز یافت می‌شود. این ویتامین همچنین به بهبود زخم‌، تولید پروتئین‌های مورد نیاز در لخته‌شدن خون و ساخت استخوان‌های سالم کمک می‌کند.

«تورکیل جسپرسن»، پزشک پژوهشگر این مرکز در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: قبلا می‌دانستیم ویتامین K نقش مهمی در خون دارد و پژوهش‌ها نیز نشان داده بود که این ویتامین برای سلامت قلب و استخوان هم مهم است اما درباره اثر ویتامین K روی ریه‌ها تحقیق بسیار کمی شده است.

متخصصان بیمارستان دانشگاه «کپنهاگ» گروهی متشکل از ۴۰۹۲ نفر، بین سنین ۲۴ تا ۷۲ سال را بررسی کردند. این افراد همگی ساکن کپنهاگ بودند.

بنابر اعلام انجمن ریه آمریکا، این شرکت‌کنندگان آزمایش عملکرد ریوی و تنفسی به نام «اسپیرومتری» دادند. در این آزمایش، میزان هوایی که ریه‌ها می‌توانند وارد و خارج کنند و همچنین میزان آسانی و سرعت خروج و ورود هوا از ریه‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

این شرکت‌کنندگان همچنین آزمایش خون دادند و به پرسش‌نامه‌هایی درباره سلامت کلی و سبک زندگی‌شان پاسخ دادند. آزمایش خون نشان داد که میزان ویتامین K در خون این افراد کم است.

این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که میزان ویتامین K در خونشان کم باشد، ممکن است عملکرد ریه ضعیف‌تری داشته باشند.

بنابر اعلام موسسه ملی بهداشت، میزان کافی ویتامین K برای افراد ۱۹ سال و بالاتر ۱۲۰ میکروگرم در روز برای مردان و ۹۰ میکروگرم در روز برای زنان تعیین شده است.

البته پزشکان می‌گویند در مورد مصرف مکمل‌های ویتامین K باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود. آن‌ها معتقدند با رژیم غذایی سالم و متعادل، سیگار نکشیدن، ورزش کردن و تلاش برای کاهش آلودگی هوا می‌توان از ریه‌ها محافظت کرد.

این گروه تخصصی اکنون در حال مطالعه درباره مکمل‌های ویتامین K و مقایسه آن‌ها با دارونماها است تا اثرشان را بر سلامت قلب و استخوان مشخص کند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group