جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی ساوه به بیان توصیه‌هایی مرتبط با روزه‌داری و مصرف داروها در ماه مبارک رمضان پرداخت.

 

"مریم سعیدی"  افزود: برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می‌کنند، همیشه این سوال مطرح است که نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه‌داری باید به چه شکل باشد.

وی بیان کرد: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کنند. رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

وی اضافه کرد: بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی و صرع، خصوصاً در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه‌داری هستند. پزشکان علاوه بر اینکه باید به بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می‌شوند مشاوره دقیق بدهند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند توصیه های لازم را ارائه کنند.

به گفته وی مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می‌دهد که روزه‌داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر(ادرار آور)، برای جلوگیری از ازدست رفتن آب بدن، در صورت امکان پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه‌دار کنند.

وی افزود: برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دوبار در طول روز مصرف شوند. مصرف این گونه داروها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.

مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی ساوه ادامه داد: در فرد روزه‌دار، پزشک معالج، جهت درمان عفونت می‌تواند اقدام به تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی کند که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شود.

وی اضافه کرد: برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود هستند. در مورد این داروها بجای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می‌تواند داروی آهسته رهش که یکبار در روز تجویز می‌شود توصیه کند. داروهای آهسته‌رهش فرآورده‏های دارویی هستند که به گونه‏ای خاص تهیه شده‏اند و ماده مؤثر خود را به صورت تدریجی و طی مدت معینی رها می‏کنند.

وی بیان کرد: درخصوص بیماران دیابتی، هرچند روزه‌داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنابر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

سعیدی در ادامه با بیان توصیه‌هایی در خصوص نحوه مصرف داروها در ماه مبارك رمضان گفت: بارداری، شیردهی و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک‌پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی(معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم، همگی از شرایط جسمی هستند که فرد را ملزم می‌کنند پیش از اقدام به روزه‌داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه‌داری و همچنین نحوه مصرف داروها، مشورت کند.

به گفته وی در زمان روزه‌داري مصرف بسياري از داروها را مي‌توان پس از مشورت با پزشك به زمان سحري يا افطار منتقل کرد.

وی با بیان اینکه اثربخشي بسياري از داروها، ارتباط مستقيمي با مصرف به موقع آنها در زمان معين دارد، افزود: در ايام روزه‌داري خودسرانه نوبت داروي خود را قطع نکنید.

وی افزود: قطع ناگهاني برخي از داروها به واسطه روزه‌داری بسيار خطرناك است. درباره قطع داروهاي خود و نحوه استفاده آنها در ماه مبارك رمضان، با پزشك و يا داروساز خود مشورت کنید.

به گفته وی بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک تحت بررسی پزشکی قرار گیرند. بیماران باید از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی‌های کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش شوند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین شود.

وی تصریح کرد: هم بیماران و هم خانواده مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده فرد بیمار در ایام روزه‌داری مورد مشاوره قرار گیرند. همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه‌‌گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک باید آموزش لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group