جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

یک متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه از هر 10 کودک بین دو تا پنج سال یک کودک در کشور اضافه وزن دارد، گفت: براساس تحقیق انجام شده این میزان در شهرستان ساوه 16 درصد بالاتر از میانگین کشوری است یعنی یک سونامی چاقی را در ساوه پیش رو داریم.

 

"فاطمه‌سادات امیری" در همایش هفته سلامت در ساوه افزود: این تحقیق در بین 700 خانوار این شهرستان با جدیدترین معیارها در بین 45 درصد از دختران و 55 درصد از پسران دو تا پنج سال انجام شد.

وی افزود: در این تحقیق علاوه بر تعیین مستقیم چاقی کودکان، عوامل مؤثر بر چاقی کودکان نظیر پرخوری، مدت زمان تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای، میزان فعالیت بدنی و ریزه‌خواری بررسی شد.

وی با بیان اینکه از هر 10 کودک بین دو تا پنج سال یک کودک در کشور اضافه وزن دارد، افزود: براساس تحقیق انجام شده این میزان در شهرستان ساوه 16 درصد بالاتر از میانگین کشوری است یعنی یک سونامی چاقی را در ساوه پیش رو داریم.

به گفته وی در این تحقیق،30 درصد از دختران اضافه وزن داشته و پنج درصد چاق بودند که در مجموع 35 درصد از دختران در این سنین مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند در حالی که این میزان در بین پسران 21 درصد بود.

وی با تاکید بر توجه به امنیت غذایی به منظور جلوگیری از افزایش وزن گفت: امنیت غذایی به معنای دسترسی اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی تمام مردم در تمام اوقات به غذای سالم و کافی است.

این متخصص تغذیه در ادامه با بیان آمارهایی در خصوص نگرانی‌های مردم این شهرستان برای نداشتن غذای کافی و سالم که همانا امنیت غذایی گفته می‌شود، اظهار کرد: 16 درصد از مردم ساوه براساس تحقیقات بعمل آمده نگران برخورداری از غذای کافی و سالم هستند.

وی بیان کرد: 19 درصد از مردم ساوه به دلیل نداشتن پول کافی از خوردن غذای سالم و کافی محرومند و هشت درصد از مردم نیز از سر سفره گرسنه بلند می‌شوند تا سایر اعضای خانواده بتوانند غذای کافی بخورند و گرسنه نمانند.

به گفته وی 9 درصد مردم این شهرستان به دلیل نبود غذای کافی تنها یک وعده غذا می‌خورند و چهار درصد شب‌ها گرسنه می‌خوابند، سه درصد نیز در یک شبانه‌روز اصلا غذا نمی‌خورند که این شدیدترین نوع سوءتغذیه است.

امیری در ادامه با تاکید بر لزوم برخورداری از بشقاب غذای سالم گفت: یک بشقاب غذای سالم حاوی میوه، سبزیجات، نان و غلات و خانواده پروتئین است که باید برای حفظ سلامتی خود و امنیت غذایی از آن استفاده کنیم.

به گفته وی متاسفانه امروز میزان مصرف شکلات و شیرینی در سطح جامعه افزایش یافته و ما شاهد افزایش بیماری چاقی سنین زیر 5 سال در کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: چاقی بدلیل تاثیر مستقیم بر افزایش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و مزمن متعدد نظیر دیابت و فشار خون در حال حاضر از بزرگترین معضلات بهداشتی جامعه کنونی محسوب می‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group