جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مدرس حقوق اساسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گفت: عینیت یافتن احزاب و تشکل‌یافتگی سیاسی از محاسن استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی است .

 

"مصطفی سرخیل" - در خصوص طرح مجلس برای استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: بی‌شک طرح استانی شدن انتخابات مجلس با صورت‌بندی اراده عمومی از کانال احزاب قوی و قدرتمند، منجر به تشکیل مجلسی کارآمد و قدرتمند خواهد شد.

به گفته وی یک نظام سیاسی موفق جهت تحقق اهداف بلندمدت و پایدار خود در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی راهی جز تشکل‌یافتگی و تحزب ندارد.

وی بیان کرد: احزاب و تشکل‌های سیاسی، بهترین نهادهای سیاسی غیر وابسته به حاکمیت هستند که با بررسی خردمندانه و به بحث گذاشتن مهم‌ترین مسائل سیاسی و اقتصادی و ...، در حوزه‌ی تاثیرگزارترین تصمیمات سیاسی کشور همچون انتخابات موثر واقع شده و نقش فعالانه‌ای در بهبود وضعیت نظام سیاسی کشور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ملی‌سازی نقش نمایندگان مجلس می‌تواند از آثار مثبت این طرح باشد، افزود: نمایندگی مجلس مقامی ملی و نمایندگی آنان عام و از سوی کل ملت است.

این مدرس حقوق دانشگاه تصریح کرد: بنابراین نمی‌توان نقش کلیدی و ملی نمایندگان مجلس را محدود به مسائل و مشکلات منطقه‌ای و محلی کرد که به دست مجریان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و مقامات محلی نیز قابل حل است.

وی افزود: همه می‌دانیم وظایف عام نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظارت و قانونگذاری است که هر دو از امور ملی هستند. وظایف خاص نمایندگان از جمله اصول 52 ، 77 ، 78 ، 79 – 80 ، 82 ، 83 قانون اساسی در تصویب قانون بودجه، تصویب عهدنامه‌های بین‌المللی، تغییر خطوط مرزی و از این دست تصمیمات استراتژیک در کشور ، اموری ملی هستند. نمایندگان می‌توانند با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و پررنگ شدن نقش تقنینی‌شان جهت تحقق و پیگیری وظایف خاص و عام خود فعالیت‌ مثبت و سازنده‌ای داشته باشد .

به گفته وی تقویت توجه نمایندگان به امور ملی و خروج از مسائل اجرایی و مسائل جزیی فاقد اهمیت، از ویژگی‌های این طرح است چراکه در حال حاضر متاسفانه از توجه منتخبان مردم به مسائل و مباحث ملی کاسته شده است .

وی افزود: از دیگر سو، تقویت نقش شوراهای شهر و روستا که می‌تواند نقش بسزایی در اداره‌ی بهتر امور شهرستان‌ها داشته باشد و نیز بهره‌گیری از الگوی غیرمتمرکز اداری که آثار و پیامدهای مثبتی در اداره‌ی امور کشور در پی خواهد داشت از دیگر محاسن این طرح است .

به گفته سرخیل کاهش درگیری‌ها و تنش‌ها و اختلافات قومی و قبیله‌ای نیز از آثار مثبت این طرح است.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group