پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 | Thursday 9 May 2024

دبیر جامعه روحانیت مبارز ساوه گفت: همزبانی را می‌توان در تاکیدات امام راحل (ره) در مفهوم وحدت کلمه جستجو کرد.

 

حجت‌الاسلام "احمد آخوندی" با یادآوری نام‌گذاری سال 94 به نام "دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی"، بیان کرد: در این عبارت چهار کلمه‌ای ظرافت‌هایی نهفته است که با دقت در آن و متن پیام که تفسیر این عبارت است می‌توان به راه‌های روشنی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور در عرصه‌های داخلی و خارجی دست یافت .

وی افزود: دولت در بررسی‌های حقوق اساسی به دو معنا به کار می‌رود، گاهی به معنای وسیع، قوه حاکمه و ارکان حکومتی یک جامعه است و تمام قوای حاکمه را در بر می‌گیرد و گاه به معنای محدودتری که همان معادل قوه مجریه است بکار می‌رود.

به گفته وی با توجه به مباحث حقوقی، هرجا دولت در کنار ملت ذکر شده به معنای وسیع، قوه حاکمه است و این مطلب هم به صراحت در پیام مقام معظم رهبری مشاهده می‌شود، چرا که ایشان آرزوهایی را برای ملت ایران به ترسیم می‌کشند که جامع علم، اقتصاد، عدالت قضایی و امثال آن است و به تحقیق این آرزوهای وسیع در ارتباط با همه ارکان حاکم است و بدیهی است اگر قوای سه‌گانه حکومتی یکپارچه عمل نکنند به این آرزوها نمی‌توان دست یافت.

وی گفت: از طرفی ملت به گروهی از انسان‌ها اطلاق می‌شود که در اثر مشترکاتی همچون دین و نژاد و تاریخ و امثال آن در کنار هم جمع شده‌اند ، این مشترکات موجب پیوندهای عمیقی بین افراد یک ملت می‌شود، این واحد یکپارچه دارای اراده یکپارچه و خواسته‌ها و آرزوهای مشترکی است که با تشکیل رکن حکومت و دولت به اعمال حکومتی با هدف واحد می‌پردازد .

حجت‌الاسلام آخوندی بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز با در نظر گرفتن ظرفیت‌های ملت ایران و آرزوهای آنها و عنایت تام به تعاریف و خاستگاه‌های دولت و ملت، دولت را به عنوان رکن کارگزاری جامعه و ملت را به عنوان کارفرمای دولت و در نتیجه دولت را تبلور اراده ملت برای پیشبرد اهداف و آرزوهایی خویش بیان فرموده‌اند .

وی بیان کرد: با این نگاه رابطه تنگاتنگی بین دولت و ملت برقرار می‌شود که بدون عنایات هر یک از طرفین به جایگاه و وظایف خویش اهداف مشترک این رابطه محقق نمی‌شود لذا برای این منظور رهبر معظم انقلاب رابطه دولت و ملت را در دو عبارت همدلی و هم‌زبانی به طور مختصر و مفید ترسیم فرمودند.

وی اضافه کرد: همدلی معنای عمیقی است که از نیات و خواسته‌های درونی مشترک بر می‌خیزد و نیاز به تعامل بین دولت و ملت برای رسیدن به درک متقابل دارد، درکی که هر دو طرف را به شناخت صحیح از موقعیت درون کشور و امور بین‌الملل برساند تا در تمام صحنه‌هایی که کشور با آن مواجه می‌شود اعم از سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و همه امور داخلی و خارجی، تدابیر دولت مطابق خواسته‌ها و آرزوهای ملت بوده و از طرفی ظرفیت‌های ملت نیز در جهت حمایت و تحقق تدابیردقیق دولت باشد.

به گفته وی به تحقیق ملت با عظمت ایران با پشتوانه اعتقادی و تاریخی و ملی خواستار رسیدن به اهداف بزرگی از نظر اعتقادی و معنوی، علمی و سیاسی و اقتصادی هستند که در پیام رهبر معظم انقلاب هم به آنها اشاره شده و دولت و حاکمیت برخاسته از این ملت نیز به قطع یقین به دنبال رسیدن به این نتایج است و آنچه بزرگترین سد راه این تحقق است عدم همدلی دولت و ملت و نبود درک متقابل و حمایت‌های لازم از طرفین است که در این پیام مد نظر بوده است .

وی اظهار کرد: برای رسیدن به این همدلی نیاز تحقق بخشیدن به برخی امور است و در این راه تلاش دولت و ملت ضروری به نظر می‌رسد. از آن جمله بالا بردن سطح فرهنگی جامعه یکی از بزرگترین امور هموار کننده درک متقابل دولت و ملت و رسیدن به همدلی است، جامعه‌ای که دارای فرهنگ صحیح همراه با فهم و علم باشد موقعیت‌ها را به دقت بررسی و امور را مطابق آن برنامه‌ریزی می‌کنند لذا تعامل با چنین ملتی بسیار راحت و دقیق‌تر است.

وی گفت: همچنین شفاف‌سازی دولت که نمایندگان ملت در عرضه حکومت هستند باعث تغذیه صحیح مبانی فکری در بدنه جامعه است که موجبات تصمیم‌گیری صحیح ملت را ایجاد کرده و در نهایت ملت می‌تواند حمایت آگاهانه از دولت داشته باشد .

به گفته وی در نهایت با ایجاد همدلی هم ملت می‌تواند به بروز ظرفیت‌های خود بپردازد و هم دولت از حمایت آگاهانه ملت برخوردار شده و در چنین شرایطی دولت مصداق کامل اراده حاکمه ملت خواهد بود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب با توجه به اینکه همدلی رکن رابطه دولت و ملت را تشکیل می‌دهد و از طرفی همدلی از هم‌زبانی بهتر است ولی در پیام معظم‌له نه تنها همدلی را که بهتر است بلکه هم‌زبانی را که درجه پایین‌تری از آن دارد نام برده و نشان از این دارد که ایشان رابطه صحیح دولت و ملت را در همه شئون مورد توجه قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه هم‌زبانی در قبال همدلی که امری درونی است نشان از امری بیرونی دارد، تصریح کرد: چرا که هم‌زبانی بیان مواضعی است که از همدلی نشات می‌گیرد و براین اساس در مقابل مخاطبین مشترکی که دولت و ملت اعم از دوست و دشمن دارند رفتار و گفتار واحدی سر می‌زند، همزبانی را می‌توان در تاکیدات امام راحل (ره) در مفهوم وحدت کلمه جستجو کرد .

حجت‌الاسلام آخوندی گفت: برای رسیدن به این همزبانی بالاخص در مقابل دشمنان بزرگترین امر اعتمادسازی دولتمردان در قبال ملت و ایجاد فضایی سالم در عرصه‌های سیاسی داخلی و قاطعیت در عرصه‌های بین‌المللی است، همچنین جامعه با انجام رفتارهای اجتماعی و سیاسی حمایتی و صحیح که زبان ملت است، همچون مشارکت‌های مردمی در عرصه‌های مختلف می‌تواند به طور یکپارچه خواسته‌های خود را به جهانیان ابراز کند.

وی بیان کرد: با این تدبیر ارکان دولت، نمایندگان ملت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جهت تحقق بخشیدن به آرمان‌ها و آرزوهای ملت خواهند بود و ملت نیز با رفتارهای حمایتی که در عرصه‌های مختلف و به طرق مقبول اجتماعی و سیاسی که بستر آن مهیا شده است نشان می‌دهند که سخن دولت همان بیان ملت است و به قطع و یقین دولت نماینده مقبول و مورد اعتماد ملت است و به تحقیق دولتی که نماینده اینچنین ملتی باشد به رکن قوی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی مخصوصا در مقابل دشمنان بدل خواهد شد .

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group