شنبه 15 ارديبهشت 1403 | Saturday 4 May 2024

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی ساوه، تغذیه مناسب در بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را از عوامل موثر در افزایش سرعت بهبود بیماران دانست.

 

دکتر رضوان هاشمی  گفت: تامین انرژی کافی برای بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه از مهم‌ترین عواملی است که موجب کاهش عفونت، تسریع در بهبودی، کاهش طول مدت بستری و کاهش هزینه‌های درمان می‌شود.

وی افزود: بعد از تثبیت وضعیت عمومی، پایداری فشار خون، ضربان قلب و وضعیت تنفس، استراتژی مهم، تامین کالری و انرژی مورد نیاز در بیمارانی است که به دلیل صدمات وارده هوشیار نبوده (کما) و قدرت بلع کافی ندارند.

این متخصص تغذیه با اشاره به نیاز روزانه بیمار به انرژی لازم گفت: بر اساس شاخص‌های مختلف از جمله سن، جنسیت، وزن، سابقه بیماری، بیماری زمینه‌ای و نوع صدمه‌ای که به فرد وارد شده و با استفاده از فرمول‌های خاص نیاز روزانه فرد به انرژی برآورد شده و مواد غذایی از طریق گاواژ (قرار دادن لوله پلاستیکی در معده از طریق بینی)به بیمار داده می‌شود.

وی در خصوص نحوه انجام گاواژ افزود: انجام گاواژ به دو صورت انجام پذیر است در شکل قدیمی یا سنتی که متاسفانه در اکثر بیمارستان‌های کشور انجام می‌شود مواد غذایی پخته نرم و مخلوط شده و پس از له شدن با آب رقیق می‌شود و از طریق لوله بینی به فرد داده می شود و مطالعات نشان داده است که استفاده از این روش تغذیه پاسخگوی نیاز به انرژی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کشور نبوده و این بیماران در مقایسه با بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کشورهای پیشرفته با کمبود حدود 500 کیلو کالری انرژی مواجه هستند.

وی گفت:این شیوه امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا منسوخ شده و از گاواژ صنعتی به جای شیوه‌های سنتی استفاده می‌شود.

هاشمی در خصوص مزایای گاواژ صنعتی گفت: در روش جدید که از دهه 80 در دنیا به کار گرفته شده، از ترکیبات آماده غذا، دارو برای تغذیه بیماران استفاده می‌شود. این ترکیبات علاوه بر تامین انرژی لازم و مواد مغذی مورد نیاز بیماران در موقعیت‌های ویژه، بهداشتی بوده و خطر بروز عفونت‌های ناشی از آلودگی غذایی را کاهش می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه تغذیه در سلامت بیماران گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر نقش تغذیه و تامین انرژی کافی برای بیماران مورد توجه بیشتری قرار گرفته و برخی بیمارستان‌های کشور استفاده از محلول‌ها و پودرهای آماده غذا دارو را جایگزین گاواژ سنتی کرده‌اند.

وی بیان کرد: بدنبال ارتقاء کیفیت بهبودی در بیماران، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تغذیه به روش گاواژ صنعتی تحت نظر پزشک متخصص و کارشناس تغذیه در بیمارستان شهید مدرس ساوه آغاز شده است و این روش جایگزین شیوه قدیمی گاواژ سنتی شده است.

وی گفت: با انجام این روش انتظار می‌رود با بهره‌گیری از محصولات با کیفیت و تامین انرژی مورد نیاز بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، طول دوره بستری، میزان عفونت بیمارستانی و عوارض ناشی از سوء تغذیه کاهش یابد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group