جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

تمامی اخبار

معاون استاندار و فرماندار ساوه گفت: این شهرستان به لحاظ کاهش میزان بارش نسبت به متوسط استان، در حوزه منابع آبی در شرایط بحران قرار دارد.

 

محمد بهاروند در جلسه شورای آب شهرستان، اهمیت مسئله آب و مدیریت منابع آب را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها دانست و خاطرنشان‌کرد: شهرستان ساوه با توجه به موقعیت مکانی از بحران و محدودیت‌های بیشتری در بخش آب روبرو بوده که باید ضمن در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، برنامه‌ریزی لازم را برای برطرف شدن این مشکلات انجام داد.

وی با اشاره به بارش‌های اخیر و ابراز امیدواری نسبت به استمرار روند بارش‌ها تصریح کرد:در ماه‌های اخیر با عنایت و فضل پروردگار شاهد بارش و نزول باران هستبم که می توان گفت تا حدودی از نگرانی‌ها در رابطه با بحران آب در سال جاری کاسته شده است، اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی ادامه داد: بارندگی‌های اخیر سبب شده تا به میزان پنج میلیون متر مکعب آب سد الغدیر نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند، همچنین با جاری شدن آب در رودخانه‌ها استفاده از آب سد جهت مصارف کشاورزی به تاخیر افتاده است و این باعث خوشحالی است و جای شکر‌گزاری دارد.

فرماندار ساوه همچنین با اشاره به اهمیت سد الغدیر جهت تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان افزود: حجم 15 میلیون متر مکعبی آب در این سد با حجم 210 میلیون متر مکعبی قابل تنظیم آن فاصله زیادی دارد و با توجه به اینکه بخش زیادی از آب مورد نیاز شرب و کشاورزی ساوه از سدالغدیر تامین می‌شود و حیات این منطقه نیز وابستگی زیادی به این سد دارد، از این رو نمی‌توان نسبت به وضعیت فعلی این سد بی‌تفاوت بود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم حل مشکلات و مسائل آب شرب روستایی گفت: البته برخی مشکلات در حوزه روستایی وجود دارد که می‌بایست با بررسی راهکارهای لازم، مدیریت بهینه منابع آب و اقدامات کارشناسی شده از جمله حفر چند حلقه چاه وضعیت مناسبی را در این بخش رقم زد.

بهاروند با تاکید بر اصلاح الگوهای سیتم آبیاری در کشاورزی خاطرنشان کرد: در بحث استفاده از آب مصرفی در امور کشاورزی می‌بایست اقدامات مناسبی از قبیل تقسیم‌بندی مناطق برای کشت محصولات خاص صورت پذیرد .

فرماندار ساوه همچنین با توجه به کیفیت آب در دسترس برای شرب، خواستار پیگیری جدی پروژه آب‌رسانی از سرشاخه‌های سد دز که در دستور کار وزارت نیروست، شد.

به گزارش ایسنا؛ معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی نیز با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به جلسات شورای آب گفت: از سال 1374 تا آغاز بکار دولت یازدهم هفت جلسه شورای آب برگزار شد، اما در مدت زمان فعالیت دولت یازدهم 15 جلسه برگزار شده است که نشان از اهمیت موضوع آب برای دولت یازدهم دارد.

سید جلال شاهرخ افزود: دولت و بویژه شخص رئیس جمهور تاکید فراوانی بر برگزاری این جلسات و حل بحران آب در نقاطی از کشور که به مشکل کم آبی دچار هستند، دارند.

وی خواستار فرهنگ سازی در خصوص مدیریت مصرف آب شد و افزود: علاوه بر اقدامات عملی و اجرایی در خصوص مدیریت مصرف آب نیازمند فرهنگ‌سازی در این حوزه هستیم.

شاهرخ با اشاره به کمبود بارش‌ها در استان مرکزی به لحاظ قرار گرفتن در فلات مرکزی ایران، گفت: در استان مرکزی به جز شهرهای جنوبی که از بارش‌های نسبتا مطلوبی برخوردار هستند، هر چقدر به سمت شمال استان حرکت می‌کنیم میزان بارش‌ها کاهش می‌یابد.

به گفته وی در شهرستان ساوه به عنوان یکی از شهرهای شمالی این استان با کاهش بارندگی‌ها و تشدید پدیده خشکسالی مواجه هستیم و برای تامین آب مورد نیاز علاوه بر منابع آبی موجود در سال جاری نیازمند حفر چند حلقه چاه جدید هستیم.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group