چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

تمامی اخبار

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با بیان اینکه وابستگی این استان به آب‌های زیرزمینی بالاست، این وابستگی را نتیجه کاهش بارش‌ها و ناکافی بودن آب‌های سطحی دانست.

 

سید جلال شاهرخ - افزود: در این استان 85 درصد از آبی که در دسترس مردم است از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

وی با اشاره به نبود بارندگی مطلوب در این استان گفت: از آنجاکه استان مرکزی در فلات مرکزی کشور قرار دارد، لذا رودخانه پر آب در این استان وجود ندارد و علت نیز نبود بارندگی مناسب و به میزان لازم است، در نتیجه رودخانه‌های پرآب نیز در استان وجود ندارد.

به گفته شاهرخ متوسط بارندگی استان 260 میلی متر است و در اکثر شهرها متوسط بارندگی پایین است. تنها در شهرهایی نظیر شازند، آستانه و تا حدودی اراک میزان بارش‌ها بالاست و به این میانگین می‌رسد. هر چقدر به سمت شمال استان پیش می‌رویم میزان بارندگی‌ها کاهش می‌یابد، از این رو وابستگی ما به آب‌های زیرزمینی بالاست.

وی تصریح کرد: متوسط وابستگی کشور به آب‌های زیرزمینی 55 درصد و در حوزه آب‌های سطحی 45 درصد است، اما استان مرکزی به دلیل نبود بارش‌های مناسب با این میزان وابستگی فاصله دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی در ادامه با اشاره تقسیم‌بندی کشوری میزان مصرف آب در حوزه‌های گوناگون گفت: در تقسیم‌بندی کشوری 92 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی، دو درصد صنعت و 6 درصد در بخش شرب انجام می‌گیرد، اما در استان مرکزی این تقسیم‌بندی در حوزه کشاورزی 91 درصد، صنعت چهار درصد و شرب پنج درصد است.

وی با بیان اینکه میزان آب موجود استان بالغ بر دو میلیون متر مکعب است، افزود: از این میزان معادل 55 درصد از چاه‌های عمیق، 174 میلیون متر مکعب چشمه‌ها، 492 میلیون متر مکعب قنات و 422 میلیون متر مکعب آب‌های سطحی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاهرخ با اشاره به اینکه متوسط افت چاه‌ها در قالب هیدورگراف بررسی می‌شود، اظهار کرد: در گذشته نمودار حالت صعودی و نزولی داشت، اما در سال‌های اخیر این نمودار افت داشته و سیر نزولی دارد.

وی در خصوص برداشت‌های غیر مجاز از رودخانه‌ها و چاه‌ها گفت: هم‌اکنون 11 هزار چاه آب در سراسر استان موجود است که دارای پروانه هستند و فعالیت این تعداد چاه آب از سوی آب منطقه‌ای مرکزی مجاز به شمار می‌رود و آمار و ارقام دقیق میزان برداشت آنان نیز مشخص است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group