شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

تمامی اخبار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: حوزه فرهنگی این استان مهجور مانده و این مهجوریت دامن هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر را گرفته است.

 

 "مهدی حقیقی" در نشستی با مسئولان انجمن‌های فرهنگی هنری شهرستان ساوه با تاکید بر اتخاذ راهکارهایی برای برون‌رفت از این مهجوریت، افزود: استان مرکزی با برخورداری از پتانسیل‌های متعدد فرهنگی و هنری نتوانسته است به جایگاه واقعی خود برسد.

وی با اشاره به تفاوت‌های استان مرکزی با سایر استان‌های کشور به لحاظ قابلیت‌های فرهنگی آن اظهار کرد: این استان مهد دانشمندان علوم پایه، مفاخر علمی و مشاهیر و نیز ادبای متعدد است. این ظرفیت می‌توانست با مدیریت صحیح موجب رشد و توسعه روزافزون قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: باید با تعامل در عرصه فرهنگ جهش بیشتری در رشد و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی این استان فرهنگ‌خیز کشور ایجاد کرد.

به گفته وی استان مرکزی با این پتانسیل عظیم فرهنگی هنری باید ادعای کار ملی و کشوری داشته باشد، ولی براساس آمار موجود، هنوز این اتفاق نیفتاده است و این درد مشترک هنرمندان و مجموعه ارشاد استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از شهرستان ساوه به عنوان دومین شهرستان استان با ظرفیت عظیم فرهنگی یاد کرد و افزود: باید ساوه به عنوان پایلوت فرهنگی استان از شاخص فرهنگی بالاتری برخوردار شود که تحقق این مهم در گروه همگرایی است و می‌توان در یک پروسه کوتاه‌مدت در این خصوص، برنامه‌ریزی شده عمل کرد.

وی از قرآن کریم به عنوان جامع‌ترین انجمن فرهنگی هنری یاد کرد و افزود: لازم است تمامی انجمن‌های فرهنگی و هنری با الگوگیری از قرآن کریم در تحقق ماموریت‌های خود حرکت کنند.

به گفته وی کار جمعی حاکمیت و دولت با هنرمندان اگر اتفاق بیفتد، با الهام از قرآن کریم می‌توان بسیاری از معضلات فرهنگی را برطرف کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه نیز گفت: شهرستان ساوه با حدود 300 هزار نفر جمعیت بالغ بر 30 دانشگاه، چهار حوزه علمیه و برخورداری از مشاهیر و ادبای متعدد، سابقه فرهنگی طولانی را در کارنامه خود دارد.

"حسین محمودی‌فر" افزود: این شهرستان دارای هشت انجمن فرهنگی هنری فعال شامل انجمن‌های ادبی، کانون شعر و ادب، انجمن موسیقی سنتی و کلاسیک، تعزیه، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، سینمای جوان و داستان‌نویسی است.

وی فعالیت 15 چاپخانه، 30 چاپخانه دیجیتال، 25 کانون تبلیغاتی، 9 موسسه فرهنگی هنری، 6 موسسه قرآنی، هفت نشریه فعال، 50 کانون فرهنگی هنری مساجد را از جمله فعالیت‌های فرهنگی هنری این شهرستان برشمرد.

به گفته وی، ساوه میزبان برگزاری چندین جشنواره منطقه‌ای و کشوری فرهنگی و هنری بوده است و جشنواره شعر عاشورایی و موسیقی از جمله آنهاست.

به گزارش ایسنا، تخصیص اعتبارات ویژه فرهنگی، نبود زیرساخت‌های کافی برای تمرین هنرهای نمایشی و تعزیه، تعلل مسئولان در ارائه مجوز کنسرت، نبود فضای فیزیکی مناسب برای فعالیت انجمن‌ها، محدودیت منابع مالی، ممنوعیت درآمدزایی انجمن‌ها در حوزه آموزشی از جمله مسایلی بود که توسط مسئولان انجمن های فرهنگی و هنری شهرستان در این نشست مطرح و برای برآورده شدن این نیازها تصمیماتی اتخاذ شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: قرآن، مسجد و بسیج سه ضلع مثلث فرهنگی به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی-"مهدی حقیقی" در جریان دیدار با معاون استاندار و فرماندار ساوه گفت: معتقدم که یک هنرمند بسیجی، هنرمند قرآنی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تشکیل‌دهنده سه ضلع مثلثی هستند که فرهنگ جامعه را شکل می‌دهد.

وی بیان کرد: با تشکیل این مثلث فرهنگی مدون می‌توان تمامی فعالیت‌های فرهنگی را حول محور قرآن، مسجد و بسیج انجام داد که نتیجه‌بخش و مثمرثمر خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر به این مثلث فرهنگی باور داشته و بدان پایبند باشیم، یک گردش فرهنگی در جامعه ایجاد خواهد شد و این همان انتظار جامعه از حوزه فرهنگ است.

مدیرکل ارشاد استان افزود: فعالیت‌های فرهنگی هر شهری با شهر دیگر متفاوت است، لذا باید نیازهای فرهنگی و اجرای برنامه‌های شاخص در عرصه فرهنگ که منجر به تحول‌گرایی شود از طریق تعامل با مدیران آن منطقه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر حفظ وظایف ذاتی مجموعه فرهنگ و ارشاد استان، قطعا دغدغه فرهنگی شهرهای مختلف استان را نیز داریم، افزود: اصلی‌ترین نگاه ما در ارشاد استان رصد کردن نیازهای فرهنگی هر شهر است.

حقیقی در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های فرهنگی شهرستان ساوه، از تشکیل کارگروه ویژه فرهنگی برای تقویت فعالیت‌های این حوزه خبر داد و افزود: با تشکیل این کارگروه در ساوه قطعا نیازهای فرهنگی با سرعت بیشتری برآورده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل چنین کارگروهی از اولویت‌های مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی است تا در سایه آن و هم‌اندیشی با نخبگان فرهنگی شاهد تحول در عرصه فرهنگ استان باشیم.

حقیقی افزود: آنچه برای متولیان فرهنگی حائز اهمیت است، حرکت در مسیری است که براساس آموزه‌های دینی و قرآنی ترسیم شده است و اگر چنین شود به توفیقات مهمی دست خواهیم یافت.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group